برگزاری نشست تخصصی ادبیات انقلاب اسلامی در تبریز

در آستانه قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز نشست تخصصی ادبیات انقلاب اسلامی در تبریز برگزار شد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل ارشاد در نشست تخصصی ادبیات انقلاب اسلامی که با حضور جمعی از اساتید و شعرای برجسته این حوزه در خانه فرهنگ تبریز برگزار شد گفت: این نشست در آستانه قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز و در راستای تبیین تاثیر و تاثر متقابل ادبیات و انقلاب برگزار شده است.

گلی افزود: انقلاب اسلامی نقطه‌ی عطف تاریخ ایران اسلامی است و ما می‌توانیم در تمام حوزه‌ها علی الخصوص در حوزه ادبیات آن را به ادبیات قبل از انقلاب و ادبیات بعد از انقلاب تقسیم کنیم.

وی ادامه داد: تاثیر شعر و ادبیات در پیروزی انقلاب اسلامی و تاثیر انقلاب در تعالی ادبیات یک ارتباط و تاثیر دوسویه و متقابل است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر حوزه دیگری با موضوع و محور مقاومت نیز به حوزه ادبیات افزوده شده و زمینه‌ی جدیدی برای تولید آثار ارزشمند ایجاد کرده است.
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل این نشست را فرصتی برای واکاوی ادبیات انقلاب در زیست بوم آذربایجان شرقی برشمرد.

خسروشاهی استاد و پژوهشگر ادبیات در این نشست با اشاره به ابعاد مختلف ادبیات انقلاب اسلامی  هم اظهار داشت: تغییراتی که در حوزه شعر و ادب بعد از انقلاب روی داده غالبا در حوزه محتوا و سیرت بوده و یکی از ویژگی‌های عمده ادبیات انقلاب اسلامی آرمان گرایی و امیدآفرینی است.

محمدطاهری  افزود: در ادبیات بعد از انقلاب به دلیل روحیه نشاط و به ثمر رسیدن نهضت، واژه‌ها دگرگونه شده و دفاع از دین و حریم و حرمت اسلام از کار‌های شگرفی است که در ساحت ادبیات اتفاق افتاده است.

مهدی نعلبندی استاد و پژوهشگر ادبیات آئینی و انقلاب نیز طی سخنانی شعر انقلاب را شعر "امّتی" برشمرد و گفت : شعر انقلاب منبعث از شعر عاشورایی و دینی است.
وی با اشاره به برخی از شعر‌های مرثیه از بزرگان شعر دینی و آیینی، اشعار و مراثی این بزرگان را مشحون از تعابیر و محتوای انقلابی برشمرد.

وی همچنین به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با آذربایجان و گفتمان سازی در مورد آذربایجان اشاره کرد.

ابراهیم اقبالی استاد و پژوهشگر ادبیات نیز در این نشست با اشاره به شاخصه‌های شعر و ادبیات انقلاب اظهار داشت: شعار در ذات شعر انقلاب است و استاد شهریار برخی شعار‌های مردم در دوران انقلاب را شاهکار شعری می‌خواند.

وی با مقایسه شعر‌های شهریار با برخی شاعران و نقد دیدگاه‌های ادبی ایشان که هر کدام با ایدیولوژی منحصر به خود به میدان آمده اند به تبیین نقاط قوت شعر شهریار با صبغه مذهبی پرداخت.

جمشید علیزاده استاد و پژوهشگر ادبیات نیز در چاین نشست به تبیین مطالبی پیرامون جریان شناسی شعر انقلاب پرداخت.

وی به شعرایی همچون زنده یاد استاد شهریار و استاد سبزواری اشاره کرد و گفت: شاکله‌ِ شعری این بزرگان در زمان سرودن اشعار انقلابی تکمیل شده بود و اشعار انقلابی این بزرگان جزو ماندگارترین شعر‌های انقلاب است.

صمد رحمانی استاد و پژوهشگر حوزه داستان و رمان هم در این نشست طی سخنانی به تبیین ابعاد تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران در حوزه داستان و رمان پرداخت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار