شب چهارم جشنواره موسیقی فجر؛

از اجرای قطعه ۲۰۰ میلیونی تا بزرگداشت آخرین بازمانده نسل طلایی موسیقی ایران

چهارمین روز سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شب شلوغی برای علاقمندان به موسیقی بود.

چهارمین روز سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه در تالار‌های مختلف اجرا‌های موسیقی اجرا شد و می‌توان گفت شب شلوغی برای علاقمندان به موسیقی بود.

 محسن یگانه خواننده نام آشنای پاپ کشورمان شامگاه پنجشنبه ۲۶ بهمن اجرا‌های چهارمین شب جشنواره سی و نهم موسیقی فجر در بخش پاپ را طی دو سانس پیاپی در ساعت ۱۹ و ۲۲ با استقبال بسیار زیاد هوادارانش در سالن ۱۵۰۰ نفری فرهنگسرای بهمن تهران روی صحنه برد.

در ابتدای این کنسرت محسن یگانه با اجرای یکی از آثار قدیمی خود با عنوان «نباشی» که ۱۳ سال از انتشار آن می‌گذرد روی صحنه آمد و مورد تشویق ممتد طرفداران خود قرار گرفت.

این خواننده پاپ اجرای خود را با قطعات «خیال تو» و «درکم کن» ادامه داد. «فکر تو»، «ندارمت» دیگر قطعاتی بودند که این خواننده پاپ برای اجرای خود انتخاب کرد؛ او در این قطعات علاوه بر خوانندگی، به نوازندگی گیتار نیز پرداخت.

یگانه در ادامه پس از اجرای قطعات «باور کنم» و «زندگیم سوخت»، یکی از آثار خاطره انگیز و قدیمی خود با عنوان «آخه دل من» را روی صحنه اجرا کرد؛ اجرای این قطعه با استقبال افراد حاضر در سالن فرهنگ‌سرای بهمن مواجه شد و آن‌ها با هم‌خوانی خواننده محبوب خود را همراهی کردند.

محسن یگانه

از تماشایی‌ترین لحظات این اجرا، بازخوانی قطعه معروف «بهت قول می‌دم» بود که رکورد تماشای آن در یوتیوب از ۲۰۰ میلیون بازدید عبور کرده است.

در حالی که یگانه و گروه همراهش در میزانسن و چیدمانی مشابه ویدئوی معروف‌شان روی صحنه حاضر شده و قطعه «بهت قول میدم» را اجرا می‌کردند، حاضران در سالن با شور و حال ویژه‌ای آن‌ها را با هم‌خوانی این قطعه، همراهی می‌کردند.

یگانه در اجرای «نشکن دلمو» که یکی دیگر از قطعات محبوب او محسوب می‌شود نیز نوازندگی گیتار را در کنار اعضای گروه نوازندگان خود برعهده داشت.

محسن یگانه پس از اجرای قطعات «نمیشه»، «وابستگی»، «هوایی»، «اسکله»، «بمون» و همچنین «رگ خواب»، «درندشت»، و «موهات»، با اجرای یکی دیگر از قطعات محبوب خود با عنوان «سکوت» و همراهی و تشویق طرفدارانش، کار خود را در چهارمین شب از اجرا‌های بخش پاپ سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سالن فرهنگ‌سرای بهمن به پایان رساند.

ارکستر موسیقی «چکاوک» به رهبری رضا شایسته و با حضور خوانندگانی، چون محمد رضاییان افروز، محمدرضا تنها و امیر استرکی قطعات عاشقانه و خاطره‌انگیز موسیقی ملی ایران را به اجرا گذاشت. ارکستر موسیقی «چکاوک» پیش از این هم تجربه حضور در جشنواره موسیقی فجر را داشته است و این بار هم در جشنواره سی و نهم فجر توانست مخاطبان بسیاری را با موسیقی گل‌ها همراه کند.

«پشیمانم»، «جلوه بستان»، «بهار جاویدان»، «سرگذشت»، «دوست دارم»، «آسمون کبود»، «با تو رفتم»، «زندگی»، «اشکم دونه دونه» و «گلزار» از جمله قطعاتی بود که در این کنسرت به اجرا درآمد.

رضا شایسته رهبر ارکستر موسیقی «چکاوک» در این کنسرت ضمن خیرمقدم به حاضران در سالن اظهار  کرد: امشب شب خاصی برای من است؛ چرا که ارکستر چکاوک ۲۵ سال می‌شود. صحنه موسیقی به هنرمند زندگی و امید می‌دهد.

چکاوک

این هنرمند افزود: هدف این ارکستر زنده نگاه داشتن موسیقی فاخر ایرانی است و کار‌هایی که امشب شنیده شد، برای اولین بار در این ۴ دهه به روی صحنه رفته است. موسیقی ملی ما گنجینه باارزشی است که باید از آن صیانت شود و نسل به نسل آن را بشنوند و لذت ببرند و فراموش نشود و هدف این ارکستر هم شنیده شدن این آثار فاخر ایرانی است.

در چهارمین روز از برگزاری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، تالار رودکی در سانس اول میزبان یک اجرا از ارکستر «غفاری» به سرپرستی امین غفاری بود.

این ارکستر که اعضای آن کودکان و نوجوانان هستند، راس ساعت ۱۸:۳۰ اجرای خود را آغاز کرد.

ارکستر «غفاری» که تعداد اعضای آن بالغ بر سی نفر است، رپرتواری از آثار بزرگان موسیقی کلاسیک جهان را اجرا کرد.

موسیقی متن سریال «بازی تاج و تخت» یکی از آثار مطرحی بود که توسط کودکان و نوجوانا ارکستر «غفاری» اجرا شد.

باید گفت یکی از ویژگی‌های این اجرا نواختن قطعات دشوار با تنظیم‌های پیچیده توسط هنرمندانی بود که سن و سال کمی داشتند؛ این درحالی است که معمولا ارکستر کودکان و نوجوانان سازبندی‌های ساده‌تری دارد و آثار راحت‌تری برای اجرای آن‌ها انتخاب می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های این ارکستر سطح کیفی اجرای سولیست‌ها بود که همگی نوازنده ویلون بودند.

سانس دوم نوبت به «شب فضل‌الله توکل» رسید؛ هنرمندی که می‌توان او را آخرین بازمانده نسل طلایی موسیقی ایران دانست.

این کنسرت با پخش مستندی درباره فضل‌الله توکل و زندگی او آغاز شد. این هنرمند پیشکسوت در بیوگرافی خود به بیان خاطراتی از گذشته خود پرداخت و به موازات این اتفاق نریشن کامل‌کننده توضیحات لازم درباره این استاد سنتور بود.

در ابتدای برنامه رضا مهدوی، دبیر جشنواره روی صحنه رفت و درباره استاد توکل توضیحاتی داد تا او را کامل‌تر به مخاطبان معرفی کند.

او ضمن تقدیر از حضور این هنرمند پیشکوت امشب یکی از پدیده‌های موسیقی به تالار رودکی آمده است. او در رشته اقتصاد تحصیل کرده، اما موسیقی را انتخاب کرده تا در دل مردم رسوخ کند. استاد اثری منتشر نکرده‌اند، اما نرم و مخملی می‌خواند. ایشان می‌توانند با شش دانگ صدا هم بخوانند، اما با اشراف بر بم‌خوانی با دو دانگ صدا خواندن را انتخاب کرده اند.

فضل الله توکل

مهدوی گفت: سنتور مانند دیگر ساز‌ها احساس را منتقل نمی‌کند، اما آقای توکل با مضراب‌هایی که می‌زند شعر می‌سراید، وجه دیگر استاد اینکه، نسبت به موسیقی جهان‌بینی دارند و با خلاقیت از شیوه گذر کرده‌اند و به مکتب رسیده‌اند.

در ادامه برنامه، فضل‌الله توکل با مشایعت رضا مهدوی و فرزندش علیرضا توکل روی صحنه رفت. او ضمن سلام به حضار گفت: امیدوارم امشب اجرا به دل شما بنشیند.

او در ادامه به نواختن قطعه‌ای پرداخت و فرزندش با تنبک او را همراهی کرد.

توکل در بخشی از برنامه گفت: در کنار شما عزیزان بودن برایم مایه مباهات است.

وی در ادامه با مضراب‌های دلنشینش خواندن و نواختن این اثر را آغاز کرد. در ادامه فرزند او با نواختن پدر را همراهی کرد.

 

علی زند وکیلی

علی زندوکیلی خواننده نام آشنا و پرطرفدار موسیقی، با اجرای یک موسیقی تلفیقی از آثار عاشقانه و محلی ایرانی شب درخشانی را با حضور پرشور طرفدارانش برای پایتخت‌نشینان رقم زد. اجرایی گرم در یک شب بارانی با ترانه‌های ماندگار و خاطره‌انگیز.

زندوکیلی در ابتدای اجرای خود ضمن سلام و خیر مقدم به حاضران در سالن در جملاتی کوتاه گفت: بسیار خوشحالیم با یک گروه موسیقی هنرمند امشب میزبان شما هستیم.

«جانانه»، «بهار شیراز»، «لالایی»، «عطر خاطره»، «آتش در آب»، «باورم کن»، «فصل پریشانی»، «دنیای بی‌رحم»، «روسری آبی»، «گل سرخ»، «برباد رفته»، «سکوت بی‌سرانجام»، «گریه‌های من»، «زیباترین رویا»، «بی‌تفاوتی»، «چه زیبایی»، «لحظه شیرین» و «سقف کبود» از جمله قطعاتی بود که در این کنسرت به اجرا درآمد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

علی زندوکیلی پیش از این هم تجربه حضور در جشنواره موسیقی فجر را داشته است. اجرای این برنامه با رهبری مجتبی ابوالقاسم‌پور برگزار شد.

چهارمین روز برگزاری این رویداد در فرهنگسرای ارسباران میزبان دو گروه کر «آوای نیایش» از تهران و «مهر وطن» از کرمان بود.

در اولین بخش گروه «آوای نیایش» به سرپرستی حسین محرمی به اجرای قطعات کلاسیک غربی و ایرانی پرداختند.

حسین محرمی، سرپرست این گروه گفت: جشنواره موسیقی فجر جدی‌ترین فرصتی است که برای حضور در آن قدم گذاشتیم. نگاه من به جشنواره موسیقی فجر به عنوان یک حامی است به ویژه برای گروه‌هایی که مستقل به فعالیت می‌پردازند.

در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی دو اجرا حامد محضرنیا و ناصر زینلی روی صحنه رفت. حامد محضرنیا کنسرت خود در چهارمین شب سی‌و نهمین جشنواره موسیقی فجر با قطعه «ممنونم» شروع کرد و بیان کرد: طی ۱۵ سال گذشته همه اجراهایم را با قطعه «ممنونم» شروع می‌کنم تا همیشه قدردان لطف خدا باشم.

حامد محضرنیا

او با اجرای قطعه «بازی چشمات» گفت: این قطعه جدیدترین کاری است که از من منتشر شده و خدا را شکر با استقبال خوبی هم روبرو شده است.

«مادر»، «نگاه آخر»، «من عاشقت بودم»، «تو بمون»، «شب‌های دلتنگی»، «بوی بارون»، «شب یلدا»، «قهرمان ایرانی»، «تن‌ها نرو»، «ایران من» و «تماشا نکن» از جمله قطعاتی بود که محضرنیا در کنسرتش اجرا کرد.

ناصر زینلی در چهارمین شب سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از ساعت ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی به روی صحنه رفت.

این خواننده جوان، اجرایش در سالن میلاد را با ترک «با تو بارون» شروع کرد و گفت: «امیدوارم امشب یک شب باحال باشد و با حال خوب از این در بیرون بروید.»

ناصر زینلی

«کاشکی بودی»، «دلبر ناب»، «بگو چند»، «نفس»، «همسفر»، «مجسمه»، «خودتو برسون»، «جنگل موهات» و «یه خبری شده» قطعاتی بودند که این خواننده در کنسرت خود اجرا کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۱۷:۲۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
تنها خواننده های که قبولشون دارم شجریان بسطامی ایرج افتخاری داریوش بقیه دیگه نوسان دارن و اهنگاشون شانسیه
Italy
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
دریغ از یک خواننده خانم ..