تخریب یک ساختمان غیرمجاز در حریم بقعه شیخ زاهد گیلانی

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از توقف عملیات ساخت و ساز غیرمجاز در حریم بقعه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان خبر داد.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: در اثنای ساخت و ساز مازاد بر ضوابط حریم بقعه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان، با ورود یگان حفاظت میراث فرهنگی و صدور اخطار‌های کتبی و با توجه به توجه نکردن ذینفع به تذکر‌های شفاهی و کتبی، لاجرم موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری و علیه متخلف اقامه دعوی انجام شد.

او افزود: با پیگیری و اهتمام دستگاه قضا در شهرستان لاهیجان، پس از متوقف شدن عملیات عمرانی و در نهایت با صدور حکم و حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی نسبت به قلع و قمع یک طبقه ساختمان مازاد بر ضوابط حریم بقعه شیخ زاهد گیلانی اقدام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به قانون حمایت از بافت‌ها و بنا‌های تاریخی تصریح کرد: مطابق با قوانین و مقررات حوزه میراث فرهنگی هرگونه ساخت و ساز در بافت‌های تاریخی منوط به استعلام و اخذ مجوز از این اداره کل است و چنانچه برخلاف ضوابط نسبت به فعالیت‌های عمرانی در بافت‌ها و حرائم مصوب بنا‌های تاریخی مبادرت شود، قلع و قمع طبقات مازاد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جهانی همچنین از همه مردم ساکن در بافت‌های تاریخی خواست تا پیش از هرگونه شروع ساخت و ساز‌های احتمالی، نسبت به استعلام و اخذ مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اقدام کنند.

بقعه شیخ زاهد گیلانی واقع در شهرستان لاهیجان در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۴۷ و با شماره ۸۲۴ در فهرست آثار ملی کشور به رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.