اولین محموله F-16 در تابستان به اوکراین تحویل داده می‌شود

اوکراین ممکن است اولین دسته از جت‌های جنگنده F-16 را در ژوئن ۲۰۲۴ دریافت کند.  

آرویداس آنوشاوسکاس، وزیر دفاع لیتوانی اعلام کرد که اولین محموله جت‌های جنگنده F-16 در ژوئن ۲۰۲۴ (اوایل تابستان) به اوکراین تحویل داده می‌شود. 

آنوشاوسکاس گفت: من فکر می‌کنم ما آن‌ها [F-16] را در ماه ژوئن در اوکراین خواهیم دید. 

سخنان او توسط نشریه فارین پالیسی در حالی نقل شده است که قرار بود این جنگنده آمریکایی از بهار ۲۰۲۳ به خدمت نیروی هوایی اوکراین در آید.

اوکراین طی چند ماه اخیر از کشور‌های غربی به ویژه آمریکا خواسته جنگنده‌های پیشرفته از جمله جنگنده F-16 برای مقابله با برتری هوایی روسیه در جنگ را در اختیارش قرار دهند. گرچه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ابتدا به صراحت با این درخواست مخالفت کرد، اما پادرمیانی کشور‌های عضو ناتو اکنون باعث نرمش واشنگتن در این زمینه شده است. 

با این حال، جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین را بی فایده می‌داند؛ نخست اینکه خلبانان برای خبرگی در پرواز نیازمند سال‌ها پرواز بوده و خلبانان اوکراینی در این زمینه بی تجربه هستند. در گام بعد، روسیه از سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته از جمله سامانه اس ۴۰۰ بهره می‌برد که می‌تواند هر جنبنده هوایی از جمله جنگنده‌های اف ۱۶ را ساقط کند. 

مرشایمر تاکید دارد که در شرایط حاضر اوکراین به تقویت قدرت توپخانه‌ای خود نیازمند است که کشور‌های غربی نمی‌توانند به میزانی که کی‌یف نیاز دارد به این کشور در این حوزه کمک کنند. روسیه اکنون ۵ تا ۱۰ برابر قدرت توپخانه‌ای بالاتری از اوکراین دارد. در جنگ‌های فرسایشی قدرت توپخانه‌ای حرف نخست را می‌زند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
تا تابستان!!!!!
فکر کنم تا اون موقع زلنسکی وجود نخواهد داشت
آخرین اخبار