۵۷ میراث ثبت شده ناملموس در استان قم وجود دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: استان ۵۷ اثر میراث ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران دارد که در بین آن‌ها ۹ غذای ثبت شده نیز وجود دارد.

علیرضا ارجمندی،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم  گفت: هر استان سالی یکبار اجازه ارائه پرونده‌های پیشنهادی استان خود و دفاع از آن پرونده‌ها را در کمیته ملی ثبت میراث ناملموس که در وزارت خانه میراث فرهنگی تشکیل می‌شود را دارد.

او ادامه داد: نوبت شرکت استان قم در آن کمیته در پایان بهمن ماه امسال بوده که نتایج آن پس از اعلام نظر کمیته و تاییدیه وزارت خانه متعاقبا اعلام خواهد شد.

ارجمندی یادآور شد: نحوه طبخ آبگوشت قنبید، نحوه طبخ قنبید پلو و نحوه پخت غذای سنگک از جمله مهم‌ترین غذا‌های ثبت شده استان قم در فهرست میراث ناملموس کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم  افزود: آبگوشت قنبید از غذا‌های بومی و سنتی استان قم بوده و سابقه بسیار طولانی دارد و قدیمی‌ترین سندی که تاکنون یافت شده و در آن به این غذا اشاره گردید مربوط به دوره قاجار است که این غذا در بین قمی‌ها معمول بوده‌است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم بیان کرد: قنبید پلو نیز از غذا‌های بومی و سنتی استان است که نحوه پخت آن سابقه بسیار طولانی دارد و از آنجایی که غذا‌های سنتی جزیی از فرهنگ هر ملت می‌باشد طبخ و عرضه این غذا‌های سنتی می‌تواند باعث جلب و جذب گردشگران را فراهم کند.

ارجمندی با بیان اینکه نحوه پخت غذای سنگک نیز ازجمله پرونده‌هایی بوده که در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده است افزود: غذای سنگک را نباید با نان سنگک اشتباه گرفت، اما این خوراکی نیز مانند نان سنگک در صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم  با اشاره به اینکه خوراکی سنگک از حبوباتی بنام بلبلی یا سنگک تهیه می‌شود گفت: سنگک تقریباً شبیه عدسی است و تنها خوراکی می‌باشد که پخت آن با مشقت‌های فراوان فقط در قم انجام می‌شود و در کل کشور بی نظیر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار