وزیر علوم:

دانشجویان باید به سمت شرکت های دانش بنیان هدایت شوند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: جریان و استعدادهای دانشجویی باید به سمت شرکت های دانش بنیان هدایت شوند تا عرصه علم و فناوری هر چه بهتر گسترش یابد.

محمد زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: دولت سیزدهم بدنبال توسعه هر چه بیشتر علم و فناوری و توجه بیشتر جامعه دانشگاهی به این مقوله است.

وی با بیان اینکه پرچم علم و فناوری بالاست، تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه کشور نیز ارتقای دانش بنیان ها را مد نظر قرار دارد.

وزیر علوم اضافه کرد: در بدنه دولت و در راه گسترش فناوری، همه یک تیم هستیم و تاکید داریم که وحدت رمز پیروزی است.

زلفی گل ادامه داد: زایش و رویش در دانش بنیان و جریان سازی در عرصه فناوری ضروریست و باید به مرجعیت علمی، مرزشکنی دانش و محدود نساختن مقوله علمی به داخل کشور توجه شود.

وی گفت: سامانه جریان اقتصادی نوین«جان» با هدف معرفی محصولات جدید راه اندازی می شود و به سامانه‌های «توان ایران » و «ستاد ایران» وزارت صمت به منظور کاهش واردات متصل خواهد شد.

وزیر علوم تاکید کرد: اجازه واردات محصولات دانش بنیانی که در داخل توانایی ساختشان را داریم، نمی‌دهیم.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان ریاست جمهوری نیز گفت: ٢٠ برنامه در حوزه توسعه فناوری داریم که هر یک به گسترش این مقوله کمک خواهد کرد.

شقایق حق‌جوی جوانمرد ادامه داد: به تحقق رساندن محصولات فناورانه برای ما یک اصل و ماموریت است.

قاسم مصلحی رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز گفت: شرکت هایی که در این رویداد موفق به کسب جایزه شدند از اعتبار خاصی برخوردار خواهند شد و تنها جایزه نقدی ملاک نیست.

محورهای اصلی رویداد جایزه فناوری نکست شامل «هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت»، «اتصال‌پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک» و «زیست‌فناوری و زیست مهندسی» است که در هر بخش سه طرح برگزیده شدند.

سه طرح مُنتخب رویداد مذکور در هر محور از رُتبه اول تا سوم به ترتیب «۵۰ میلیارد ریال جایزه و ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات» ، «۳۰ میلیارد ریال جایزه و ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات» و «۲۰ میلیارد ریال جایزه و ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات» دریافت کردند.

این رویداد ملی در مرحله ثبت نام اولیه موفق به جذب ۲۴۰ طرح از ۱۹ استان‌ شامل تهران، اصفهان، خراسان رضوی، مازندران، آذربایجان شرقی، فارس، گلستان، کرمان، آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، زنجان، خوزستان، یزد، کرمانشاه، مرکزی، همدان، یزد و هرمزگان شد.

از کل تعداد طرح‌های یاد شده، ۲۸ طرح در زمینه «هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت نسل چهار»، ۲۰ طرح «اتصال پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک»، ۲۰ طرح «زیست فناوری و زیست مهندسی»، ۱۰ طرح «مشترک هوش مصنوعی و اتصال پذیری»، یک طرح «مشترک هوش مصنوعی و زیست فناوری» و سه طرح «مشترک زیست فناوری و اتصال پذیری» بود.

۸۹ طرح به مرحله ثبت نام نهایی رسید که ۸۶ درصد آنها از مبدأ شرکت‌های دانش‌بنیان به رویداد نکست راه یافت.

از میان شرکت‌های یاد شده در این مرحله با پراکندگی استانی تهران، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، مرکزی، یزد، آذربایجان شرقی، مازندران، گلستان، کرمانشاه، زنجان، خوزستان و ایلام، ۱۴ شرکت با فروش بیش از یکهزار میلیارد ریال، ۳۴ شرکت با فروش بین یکصد تا یکهزار میلیارد ریال و ۴۱ شرکت با فروش بین ۵۰ تا یکصد میلیارد ریال در سال گذشته برای حضور در این رویداد ملی ثبت نام کردند.

برای سایر طرح‌های مُنتخب(تا ۱۰ طرح در هر محور) حمایت‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران و صنایع پیشران در طرح‌ها و ایده‌ها و استفاده از مزیت‌های قانون جهش تولید دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

برگزاری نشست های تخصصی و نمایشگاه دستاوردهای فناورانه از جمله برنامه‌های رویداد ملی جایزه فناوری نکست است.

۵۴ پارک علم و فناوری و ۱۲ هزار واحد فناور در کشور فعالند که برای حدود ۱۲۰ هزار نفر، اشتغال فناورانه ایجاد کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.