تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور افزایش چهار برابری دارد

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی از رشد قابل توجه تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور خبر داد و گفت: تقاضای سرمایه‌گذاری در این مناطق طی سال جاری افزایش چهار برابری داشته است.

حجت اله عبدالملکی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی روز سه‌شنبه در حاشیه آغاز عملیات اجرایی ۲ طرح فرهنگی، خدماتی در آبادان و خرمشهر با اشاره به برنامه جهش و سرمایه‌گذاری سازمان مناطق آزاد بیان کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری مجموعه ۸۸۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور بوده است.

وی برنامه‌های جدید سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را تشریح کرد و افزود: رویکرد برنامه‌های به سمت واگذاری زمین به صورت مشارکتی و اجتناب از زمین فروشی است.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد افزایش پیشرفت کار در طرح‌ها از جمله مزیت‌های رویکرد مذکور عنوان کرد و گفت: براساس این رویکرد سرمایه‌گذار و بخش خصوصی با سازمان مناطق آزاد شریک می‌شود و بخشی زیادی از سرمایه بخش خصوصی درگیر هزینه تامنی زمین نخواهد شد از این رو می‌تواند با آن سرمایه، اقدامات عمرانی و ساخت و ساز را با سرعت بیشتری جلو ببرد.

وی ادامه داد: مزیت دوم این رویکرد با توجه به شراکت منطقه آزاد با بخش خصوصی این است که حداکثر همکاری، حمایت و پیگیری از طرح انجام می‌شود تا طرح‌ها به سرعت تکمیل شوند و اگر موانعی وجود داشته باشد انگیزه جدی رفع موانع طرح در سازمان وجود دارد.

عبدالملکی همچنین به مزیت دیگر رویکرد واگذاری زمین به صورت مشارکتی برای سازمان از منظر اقتصادی اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اهمیت ایجاد منابع درآمدی پایدار، سازمان منطقه آزاد از محل سهم الشرکه‌ای می‌تواند درآمدی داشته باشد و به این گونه نیست که زمین را به صورت خام به فروش برساند و از طرح خارج شود.

وی افزود: همچنین سازمان منطقه آزاد با این روش در عمران و آبادانی منطقه سهم ویژه‌ای را دنبال می‌کند و از طریق منابع درآمدی ایجاد شده می‌تواند طرح‌های عمرانی قوی‌تری را آغاز کند.

به گفته دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد، الگویی واگذاری زمین به صورت مشارکتی در مناطق آزاد از ابتدای امسال مورد تاکید و توجه سازمان قرار گرفته و منطقه آزاد اروند در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است.

وی بیان کرد: تعداد طرح‌های تایید شده و به مرحله اجرا رسیده نسبت به سال گذشته ۳.۵ برابر افزایش داشته و تعداد طرح‌های بهره برداری شده تقریبا ۲.۵ برابر سال گذشته بوده است.

عبدالملکی افزود: بخش عمده طرح‌ها در مناطق آزاد کشور در ۲ سال آینده به بهره برداری می‌رسندکه اعتبار آن‌ها حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که افزایش تولید، اشتغال و صادرات را در مناطق آزاد رقم خواهد زد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.