پژوهشگران مشهدی کیت تشخیص سریع مواد مخدر تولید کردند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت کیت‌های سریع برای تشخیص مواد مخدر و محرک، فلزات سنگین، آلودگی‌های مواد غذایی ناشی از افزودن آنتی بیوتیک‌ها و سایر مواد نگهدارنده، سموم شیمیایی و بیولوژیک شدند.

 محمد تقدیسی حیدریان استاد گروه بیوتکنولوژی دارویی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از عمده‌ترین و چالش برانگیزترین فرآیند‌های بازرسی در ورودی‌های کشور، مشکل شناسایی مواد مخدر، افتراق پودر‌ها و نمونه‌های مشکوک به مواد مخدر از پودر‌های غیرآلوده به مواد مخدر یا محرک است که در راستای رفع این مشکل محققان "شرکت دانش‌بنیان ریز زیست تراشه فناوران" موفق به تولید کیت‌های سریع تشخیص مواد مخدر و محرک با نام "آپتاسنج" شدند.

او با بیان اینکه این محصول حاوی کیت‌های عمومی و کیت‌های اختصاصی هستند، افزود: همچنین بسته‌بندی این کیت‌ها حاوی دستورالعمل نحوه استفاده از محصول و قاشقک‌های کوچکی برای مخلوط کردن نمونه‌های پودری و مایع مجهول درون کیت‌ها است.

استاد گروه بیوتکنولوژی دارویی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تشخیص سریع و صحیح نمونه مشکوک در محل ورودی‌های کشور مانع از هرگونه اجحاف حقوق شهروندی و موجب حفظ کرامت انسانی مسافران می‌شود، ادامه داد: در برخی مواقع بسته‌بندی‌های خاص، مخلوط شدن مواد مخدر با سایر مواد قانونی و حتی فرمولاسیون‌های جدید مواد مخدر و محرک، بازرسان خبره این حوزه را از شناسایی مواد ناتوان می‌سازد.

تقدیسی ریز زیست تراشه فناوران به قابلیت بالا و کاهش احتمال بروز پاسخ مثبت و منفی کاذب این کیت، در امر شناسایی پودر‌ها یا مایعات آلوده به موادی از جمله مرفین، هروئین، هروئین فشرده، تریاک، تفاله تریاک، کوکائین و شیشه در کمتر از ۲۰ ثانیه دانست و بیان کرد: تست‌های مورد استفاده کارشناسان آزمایشگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر به طور میانگین ۳۰ دقیقه زمان خواهد برد.

او در خصوص وضعیت سازگاری این کیت‌ها با محیط زیست و انسان تصریح کرد: نانو ذرات، مولکول‌های زیستی و مواد شیمیایی استفاده شده در این کیت‌ها طبق منابع علمی معتبر کاملا بی‌خطر برای محیط زیست و انسان است.

استاد گروه بیوتکنولوژی دارویی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: کیت تشخیصی آپتاسنج کاملا بومی بوده و با اتکا به توانمندی متخصصان داخل کشور طراحی و ساخته شده است و قیمت مجموعه کیت عمومی و اختصاصی آپتاسنچ نسبت به نمونه کیت آمریکایی به مراتب پایین‌تر است.

برچسب ها: کشف و ضبط ، تریاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.