تاکید روسیه و چین بر ضرورت حضور مسکو در مذاکرات اوکراین

معاون وزیر امور خارجه روسیه و «لی هوی» نماینده ویژه چین در امور اوراسیا گفتند که امکان ندارد بدون مشارکت مسکو درباره حل و فصل اوکراین بحث شود.

وزارت امور خارجه روسیه امروز (یکشنبه) اعلام کرد، «میخائیل گالوزین» معاون وزیر امور خارجه روسیه و «لی هوی» نماینده ویژه چین در امور اوراسیا گفتند که امکان ندارد بدون مشارکت مسکو درباره حل و فصل اوکراین بحث شود.

 به گزارش خبرگزاری رویترز، فرستاده چین در دومین سفر خود به اروپا با گالوزین دیدار کرد تا حل و فصل سیاسی بحران اوکراین را مورد تاکید قرار دهد. تور او شامل سفر به لهستان، اوکراین و آلمان هم می‌شود.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، گفت: «یک تبادل‌نظر بسیار پویا و کامل درباره موضوع بحران اوکراین انجام شد.»

در این بیانیه آمده است: «این دیپلمات‌ها خاطرنشان کردند که اولتیماتوم‌هایی که کی‌یف و غرب به روسیه ارائه می‌کنند و قالب‌های گفت‌وگوی مرتبط با آنها، تنها به چشم‌انداز راه‌حل آسیب می‌زند و نمی‌تواند مبنای آن باشد. طی این رایزنی تاکید شد که هرگونه بحث درباره راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک، بدون مشارکت روسیه و در نظر گرفتن منافع این کشور در حوزه امنیتی غیرممکن است.»

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ «عملیات نظامی ویژه» خود علیه اوکراین را با تمرکز بر «نازی‌زدایی» آغاز کرد. کی‌یف و متحدان غربی آن که صحبتی از مذاکرات صلح نمی‌کنند و بر آتش جنگ می‌دمند، خواستار خروج کامل نیرو‌های روسیه از اراضی اوکراین هستند، اما کرملین تاکید دارد که کی‌یف باید واقعیت‌های جدید را بپذیرد.

در میدان جنگ، کی‌یف عملا هیچ دستاوردی در ضد حمله‌اش به دست نیاورده و در شرایطی که متحدانش به‌ویژه آمریکا نتوانستند سلاح و مهمات و منابع مالی کافی و به‌وقت تهیه کنند، جنگ به نفع آن پیش نمی‌رود. در تازه‌ترین تحولات، روسیه شهر مهمی به نام آودیوکا در دونباس را به تصرف خود درآورده و نیرو‌های اوکراینی از اطراف آن عقب‌نشینی کرده‌اند.

پیشتر روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مدعی «افشاگری» درباره جزئیات پیش‌نویس یک توافق صلح شد که به فاصله کمی بعد از آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ بین روسیه و اوکراین به جریان افتاد و در این رابطه نوشت که وضعیت «بی‌طرف» برای اوکراین یکی از امتیازاتی بوده که مسکو در این توافق درخواست داشت. این پیش‌نویس در نهایت به نتیجه نرسید.

این نشریه آمریکایی ادعا کرد، پیش‌نویس ۱۷ صفحه‌ای در ۱۵ آوریل ۲۰۲۲ ثبت شد و همچنین این امتیاز را به اوکراین برای آنکه مسیر عضویت در اتحایده اروپا را طی کند، داد، اما در مقابل کی‌یف را از مسیر عضویت در ناتو نهی کرد. همچنین طبق این سند، یک اندازه محدود برای ارتش اوکراین تعیین، ورود تسلیحات خارجی به این کشور ممنوع و شبه‌جزیره کریمه هم تحت کنترل غیررسمی روسیه در نظر گرفته می‌شد.

وال استریت ژورنال نوشت، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در هفته‌های اخیر همچنان که نیروی ارتش کی‌یف ضعیف شده، علنا از استقبال خود از مذاکرات بر سر پایان دادن به جنگ اوکراین «طبق شرایط مسکو» صحبت کرده است. این نشریه با استناد به شرایط مطرح شده در پیش‌نویس آوریل ۲۰۲۲، حدود شش هفته بعد از شروع جنگ، می‌نویسد که این سند «آن نوع توافقی را که پوتین در آن زمان به دنبالش بود، عیان می‌کند.»

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار