دو سال پس از جنگ روسیه و اوکراین؛ آمریکا الحاق سوئد به ناتو را تایید کرد

وزارت امور خارجه آمریکا الحاق سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تایید کرد و به این ترتیب این کشور اروپایی سی و دومین عضو این پیمان، دو سال پس از جنگ روسیه و اوکراین خواهد بود.

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: «در هفتم مارس شرایط برای ورود پادشاهی سوئد به نیروی پیمان آتلانتیک شمالی تامین شد؛ بنابراین پروتکل عضویت سوئد در تاریخ ۷ مارس ۲۰۲۴ اجرا شد.»

همزمان «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد برای تحویل اسناد نهایی عضویت کشورش در واشنگتن به سر می‌برد. کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که سوئد در روز پنجشنبه به این پیمان ملحق خواهد شد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: وجود سوئد به عنوان متحد ناتو، امریکا و متحدان ما را حتی امن‌تر خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا، نخست وزیر سوئد گفت: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به او اطلاع داده است که پس از پذیرفتن پروتکل الحاق این کشور از سوی همه کشور‌های عضو، به طور رسمی از سوئد برای پیوستن دعوت شده است.

کریسترسسون پس از اینکه مجارستان هفته گذشته الحاق سوئد را تصویب کرد، گفت: ما باید با جهان روبرو شویم، همانطور که گاهی اوقات آنطور که آرزو می‌کنیم نیست.

بر اساس اساسنامه پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، یک کشور پس از ارائه اسناد عضویت خود به دولت آمریکا، به عضویت این ائتلاف در می‌آید.

قانونگذاران مجارستان در ۲۶ فوریه (هفتم اسفند) به عضویت سوئد در ناتو رای مثبت دادند و «لازلو کوور» رئیس پارلمان این کشور روز شنبه تصویب الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را امضا و این قانون را برای ابلاغ به دفتر ریاست جمهوری این کشور ارسال کرد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو درخواست دادند. فنلاند در آوریل (فروردین/اردیبهشت) گذشته به عضویت این پیمان نظامی درآمد.

مجارستان آخرین عضو ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی بود که در برابر درخواست سوئد برای پیوستن به آن مقاومت می‌کرد؛ روندی که نیاز به حمایت همه اعضای این ائتلاف دارد.

این درحالی است که پارلمان ترکیه در ژانویه امسال با پیوستن سوئد به ناتو پس از مدت‌ها تاخیر و اختلاف، موافقت کرد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: آمریکا ، اوکراین ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار