کاهش ارزش پول افغانی در سال جدید میلادی

بانک جهان اعلام کرد ارزش واحد پول افغانی در برابر همه ارزهای عمده رو به کاهش بوده است.

بانک جهانی با نشر گزارشی از وضعیت اقتصادی افغانستان اعلام کرد که با آغاز سال جاری میلادی، ارزش واحد پول افغانی در برابر همه ارزهای عمده رو به کاهش بوده است.

بانک جهانی روز یک‌شنبه، ۲۰ حوت گفته است در سال گذشته میلادی، واحد پول افغانی با سرازیرشدن حدود ۱.۸ میلیارد دالر محموله‌های نقدی سازمان ملل متحد و حدود دو میلیارد دالر حواله، افزایش قابل توجه ۲۷ درصدی را در برابر دالر امریکایی تجربه کرد.

به گفته این بانک، این افزایش بها، کسر تجاری حدود ۳.۵ میلیارد دلاری را جبران کرد که منجر به افزایش دالر در بازار محلی ارز و در نتیجه تقویت ارزش افغانی شد.

بربنیاد این گزارش، افزایش بهای افغانی در برابر دلار به کاهش تورم، ارزان‌تر شدن واردات و کاهش تقاضا در افغانستان کمک کرده است.

با این حال، در گزارش سالانه بانک جهانی آمده است: «با شروع سال ۲۰۲۴، جریان برای افغانی تغییر کرد که در برابر همه ارزهای عمده کاهش یافت. تا پایان فبروری، در برابر دلار امریکا ۵.۴ درصد، در برابر یورو پنج درصد، در برابر ین چین ۱۳ درصد، در برابر روپیه هند ۵.۲ درصد و در برابر روپیه پاکستان ۶.۳ درصد کاهش یافت.»

روز گذشته در سرای شهزاده کابل یک دلار امریکایی ۷۰.۹۰ افغانی معامله شده بود.

طالبان برای ثبات ارزش افغانی، هرازگاهی ارز خارجی و عمدتاً دلار به بازار لیلام می‌کنند.

در آخرین مورد، بانک مرکزی افغانستان ۱۵ میلیون دلار امریکایی را روز گذشته در بازارهای ارز لیلام کرد.

در پی تسلط طالبان، اقتصاد افغانستان با فروپاشی روبه‌رو شد و باوجود اقدامات بانک مرکزی افغانستان، ارزش پول افغانی در برابر دلار همچنان رو به کاهش بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار