در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

نفت ملی شد، دست استعمار کوتاه

نهضت ملی شدن نفت در روز‌هایی شکل گرفت که ایران بزرگترین تولیدکننده نفت خاورمیانه بود و حرکت مصدق در آن دوره برای کوتاه کردن دست استعمار در جهت حفظ منابع منافع کشور بود.

۱۱۶ سال از اکتشاف نفت و ۷۳  سال از ملی شدن صنعت نفت در ایران می‌گذرد و در آن سال‌ها غربی‌ها و کشور‌های استعمارگر نمی‌خواستند که ایرانی‌ها به این صنعت دست یابند و نفت در ایران ملی شود.

 آنها که با وجود حکومتی وابسته و بی اراده شرایط را برای اقدامات استعمار گونه خود مهیا می‌دیدند به دنبال آن بودند که ایرانی‌ها تا همیشه نیازمندشان باشند و برای هر اقدام در این صنعت اجازه بگیرند. به نوعی ما برای صنعت نفت خودمان رئیسی داشتیم و چندان حق تصمیم گیری برای ما وجود نداشت.

نهضت ملی شدن نفت در روز‌هایی شکل گرفت که ایران بزرگترین تولیدکننده نفت خاورمیانه بود و حرکت مصدق در آن دوره برای کوتاه کردن دست استعمار از منابع و سرمایه‌های بی‌شمار ایران، حرکتی ملی‌گرایانه در جهت حفظ منابع و منافع کشور بود که با همراهی تعدادی از فرهیختگان و علمای آن زمان از جمله آیت‌الله کاشانی شکل گرفت.

سال ۱۹۰۱ میلادی  در دوران حکومت مظفرالدین شاه قراردادی برای اکتشاف و استخراج نفت میان دولت ایران و ویلیام ناکس دارسی انگلیسی امضاء شد که به قرارداد دارسی معروف است. ویلیام ناکس دارسی در ۱۲۸۰ش موفق به کسب امتیاز استخراج، بهره‌برداری و لوله‌کشی نفت و قیر در سراسر ایران غیر از پنج ایالت آذربایجان، گیلان، مازندران، گرگان و خراسان به مدت ۶۰ سال شد. دارسی متعهد شد ظرف دو سال، شرکت یا شرکت‌هایی برای بهره‌برداری از امتیاز تاسیس کند و از عواید حاصله شانزده درصد به عنوان حق‌ امتیاز بپردازد. به علاوه بیست هزار لیر به طور نقدی به صورت سهم به ایران بدهد. این قرارداد، پنج سال قبل از مشروطیت منعقد شد.

ملی شدن صنعت نفت

کاوش‌ها و حفاری‌های شرکت نفت دارسی حدود هفت سال بی‌نتیجه ادامه یافت تا بالاخره پنجم خرداد ۱۲۸۷ (۲۶ مه ۱۹۰۸) یکی از چاه‌های حفر شده در منطقه مسجد سلیمان به نفت رسید. با ادامه فعالیت شرکت دارسی چاه‌های دیگری به نفت رسیدند و بوی نفت ایران به مشام سرمایه‌گذاران بریتانیایی و دولت این کشور رسید.

پس از کشف نفت در مسجد سلیمان، شرکت نفت ایران و انگلیس در ۱۹۰۹م با سرمایه دو میلیون لیر تاسیس و صدور نفت از ۱۹۱۳م آغاز شد. سال بعد دولت انگلیس به علت اهمیت نفت، ۵۶ درصد سهام شرکت را خرید و دو نفر نماینده با حق «وتو» درباره تصمیمات شرکت منصوب کرد و در حقیقت، این امتیاز متعلق به دولت انگلیس شد. تا کشف نفت، ایران کشوری به شدت فقیر بود که برای قدرت‌های بزرگ و در رأس آنها امپراتوری بریتانیا جز به لحاظ جغرافیایی اهمیت چندانی نداشت.

از سوی دیگر با صنعتی شدن کشور‌های پیشرفته نیاز به نفت و فرآورد‌های نفتی هر روز افزایش می‌یافت و همین امر یکی از انگیزه‌های دولت انگلیس برای دست‌اندازی مستقیم به منابع زیرزمینی ایران و جلوگیری از ورود رقیبان دیگر محسوب می‌شود.

پس از جنگ جهانی اول و با تاسیس اتحاد جماهیر شوروی که با مناطق شمال ایران هم‌مرز بود، دولت انگلیس رقیبی تازه و پرقدرت یافت. شرکت‌های آمریکایی نیز از مدتی پیش راه ایران را در پیش گرفته بودند. در سال‌های پایانی دوران سلطنت سلسله قاجار انتقاد‌هایی به قرارداد دارسی و سهم ناچیز ایران از فروش نفت مطرح می‌شد که در دهه نخست به قدرت رسیدن رضا پهلوی نیز ادامه داشت.

قانون ملی‌شدن صنعت نفت در واقع پیشنهادی بود که به امضای همه اعضای کمیسیون مخصوص نفت در مجلس شورای ملی ایران در ۱۷ اسفند ۱۳۲۹ به مجلس ارائه شد و در ۲۴ اسفند در مجلس شورای ملی و در ۲۹ اسفند در مجلس سنا تصویب شد.

متن پیشنهاد تصویب‌شده به این شرح بود: "به‌نام سعادت ملت ایران و به‌منظور کمک به تأمین صلح جهانی، امضاکنندگان ذیل پیشنهاد می‌نماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثناء ملی اعلام شود یعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری در دست دولت قرارگیرد. "

انگلیسی‌ها که نمی‌توانستند از سود سرشار استخراج نفت، صرف نظر کنند، به دیوان لاهه شکایت کردند؛ به این بهانه که ایران با وجود امضای معاهدات به تعهدات خود عمل نکرده است و ملی‌شدن صنعت نفت ایران غیرقانونی است. پس از بررسی‌های زیاد و جلسات طولانی در دیوان لاهه و بیان طرح شکایات انگلیس و دفاعیات ایران از سوی دفتر مصدق به عنوان نماینده ایران، کشور ما مدعی شد دیوان بین‌المللی لاهه برای رسیدگی به این امر صلاحیت ندارد.

 پس از بررسی‌های فراوان، نه تن از چهارده قاضی، رای به عدم صلاحیت دیوان دادگستری بین‌المللی در رسیدگی به دادخواست انگلستان دادند. خلاصه رای دیوان چینن بود: دیوان نتیجه می‌گیرد که برای رسیدگی به شکایت دولت انگلیس، صلاحیت ندارد. طبق قراری که دیوان در تاریخ ۵ ژوئیه ۱۹۵۱ صادر کرد، اعلام شد که اقدام‌های تامینی مطرح در قرارداد مزبور، موقت و در انتظار رای قطعی دیوان تجویز شده است. اکنون که در آن دیوان صادر شده بدیهی است که قرار موقت مزبور از اعتبار ساقط است و هیچ‌گونه اثری بر آن مترتب نخواهد بود.

به هر حال ملی  شدن صنعت نفت ایران نه تنها از نظر اقتصادی و سیاسی یکی از وقایع مهم نیمه دوم قرن بیستم برای کشور تولید کننده نفت محسوب می‌شود، بلکه از این جهت نیز دارای اهمیت است که سبب شد کارشناسان نفتی کشور‌های تولید کننده نفت به‌خصوص ایران، استعداد‌های نهفته خود را نشان داده و تکمیل کنند.

با این پیروزی حق تعیین سرنوشت منابع نفتی و انرژی کشور به دست ملت و دولت ایران افتاد و از چنگ استعمارگران چپاول گر رها شد. بعد از ملی شدن صنعت نفت پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه اقتصادی نفت و انرژی جهان در دست ملت ایران قرار گرفت.

این در حالی است که قطع وابستگی کشور به غیر در این صنعت و ایجاد رفاه در دورترین نقاط کشور نشانه‌های ملی شدن صنعت نفت هستند. امروزه صنعت نفت در بعد حاکمیتی و سیاستگذاری ملی و به طور کامل با فکر واراده ایرانی اداره می‌شود.

درباره ملی شدن صنعت نفت، اما بد نیست که نگاهی به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در باره این موضوع ملی بیاندازیم جایی که مشخص می‌شود که حکومت‌های سلطنتی چه اشتباهاتی بر علیه ملت خود داشتند.

رهبر انقلاب در این باره فرمودند:‌مسأله‌ى نفت، یکى از مسائل فوق‌العاده تلخِ ملتِ ایران است که هنوز درست باز نشده است. نفت، ثروت ملت ایران و ثروت دولت است که نماینده‌ى ملت است. آقایان و خانمها؛ برادران و خواهران عزیز در سرتاسر کشور! در این مملکت، منبعِ ثروتى به نام «نفت» کشف شد. کشفِ نفت به‌منزله‌ى این بود که ملتى گنجى پیدا کند. ما ازلحاظ منابع نفت و گاز بر روى هم، در دنیا اوّلیم؛ یعنى بهترین کشور و ثروتمندترین کشور در همه‌ى دنیا ازلحاظ منابع نفت و گاز بر روى هم (ما هستیم) ... یعنى هیچ کشورى به‌قدر کشور ما نفت و گاز ندارد، ... خب این کشور، کشور ثروتمندى است؛ بیخود نیست که دشمنان ما - (یعنى) قدرتهاى سلطه‌گر، آمریکا و امثال آن - چشم طمع دوخته‌اند به این کشور و میخواهند این کشور را زیر سلطه دربیاورند.

کشور ما روى دریاى نفت خوابیده بود؛ (ولى) نه خبر داشتیم، نه بلد بودیم؛ نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که آنهایى که خبر داشتند و بلد بودند، آمدند مسلّط شدند به نفت ما. نفت ما را میبردند، تمدّن خودشان را میساختند، کارخانه‌هاى خودشان را راه مى‌انداختند و در دوران جنگى که بود، از این نفت براى پیروزى خودشان استفاده میکردند و یک چیز مختصرى هم به ما میدادند؛ زمان طاغوت این‌جورى بود. مثل آن شاه نادان؛ به یکی از شاه‌ها گفتند یک مادّه‌ی بدبوی سیاه‌رنگ منحوسی به نام نفت از یک جا‌هایی جوشیده، این خارجی‌ها، بیچاره‌ها، حاضرند بیایند این را بردارند ببرند؛ اجازه بدهیم ببرند؛ او هم گفت: خیلی خب، ببرند راحت بشویم!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۴ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
جدی میفرمایید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
اینکه نفت به چین نصف قیمت بدیم و ۵۰ درصد اون نصف قیمت هم مجبور باشیم جنسشون وارد کنیم نفت ملی شده ؟ خب اگه اون موقع دست انگلیس بود بهتر بود که حداقل پولشو میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
جدی میفرمایید؟! آخه اگر میداد که نمیرفت لاهه. برخلاف قراردادش نه پول نفت به ایران داد نه حتی کالا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
درآمد هرعربستانی از صادرات نفت میشه روزی ۳۳ دلار
ایران میشه ۱ دلار
بخاطر میزان صادرات و جمعیت

هرکویتی میشه ۱۲۰ دلار روزانه

سران کویت و عربستان و قطر و امارات ۷۰ درصد درامد نفت رو میدزدن و توالت طلا واسه خودشون میخرن.۳۰ درصدشم به مردم و بودجه عمومی میدن
تو ایران هم دولت ۹۹ درصد درامد نفت رو به مردم و بودجه میده همه هم فحش میدن.میدونید چرا؟چون دوکلاس سواد ریاضی و اقتصاد ندارن

میزان صادرات روزانه نفت هرکشور رو در قیمت جهانی ضرب کنید و به جمعیتش تقسیم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
نفت واسه اعراب خوبه که دومیلیون جمعیت دارن و روزی ۵ میلیون صادرات

عربستان ۲۲ میلیون جمعیت داره با روزی ۱۱ میلیون بشکه نفت

نه ایران که روزی ۱ میلیون صادرات داره با ۸۵ میلیون جمعیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
ایران که نفت هیچ گاز چی معدن چی برقش چی کشاورزی چی چهار فصل چی ووووووتا آخر سرزمین خدا دادی هست ولی ملتش تا کمر خم میشه سطل زباله فقط آقازاده دزدها از این نعمت بهره می‌برند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
نفت قربانی شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
مصدق نفت رو ملی کرد ولی به جاش مملکت رو داشت میداد دست کمونیستا یعنی قتل عام کامل توسط کمونیستا
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۱۹:۵۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
باسلام
بابت انتشار نظر ممنونم.
سال نو پر برکت آرزو مندم??
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۱۲:۱۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
باسلام
تلاش ‌وهمت مردانه دکتر مصدق باعث شد ،نفت این ثروت
ملی. خدادادی از دست اجنبی گرفته بشه
اما افرادی هستن. در حکومت که دارن نفت خواری میکنن
در ضمن در طول انقلاب یک نفر مرد مثل مصدق پیدا نشد
که کار ی ماندگار و تاریخی انجام بده
فقط ادعا داریم ابر قدرت منطقه هستیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
ملی شدن صنعت نفت مبارک،
دوتا نکته داره:
یکی کوتاه شدن دست استعمار از منابع ملی ما (حالا انگلیس نمیبره با خصوصی بازی یک عده خاصی دارن مفت میبرن بجای خود)
دیگری که از اونم مهمتره خود باوری ایرانیان در احقاق حقوق بین المللی خودشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
نفت در کشورهای عربی ملی است نه در جای دیگر !
ایکاش نفت نداشتیم تا اینهمه جنجا ل و گرفتاری برای ما بوجود بیاره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ما که پول نفت ندیدیم کجا می ره !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
اگر نفت ملی شده است چرا اینهمه فقیر و زیر خط فقر در کشور هستند ک از نعمت نفت بی بهره هستند درصورتیکه در کشورهای همسایه مانند امارات و عربستان مردمانش از نعمت نفت بهره میبرند بهترین زندگی را میکنند و دزدی و اختلاس نمیشود امضا هموجعل نمی کنند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
بنظر میاد.چند سالی زندگی کردی
در هیچ کشوری نیست که فقیر وجود نداشته باشد
با وجود جمعیت خیلی کم شون
پس همه کشورها شیر و خط است
ولی کانالهای معاند
فقط شیر را نشان میدهند و خط خطی را از دید شماها مخفی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
آی گفتی، فقر بخاطر ساخت کلان اقتصاد شبه مدرنیته و لیبرال ایرانه که در دوران پهلوی اول توسط استعمار تاسیس و بعد از انقلاب در سال 68 احیا شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
دست استعمار خارجی کوتاه و استعمار داخلی درازتر شد واقعا مردم رو چی فرض کردید روز ملی شدن صنعت نفت رو باید عزا بگیریم نه شادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
گل گفتی
France
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
از دست استعمار گرفتن دادن دست ی عده مثله زنجانی و اقازاده ها ک حالشو ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
نفت کاش ملی نمیشد .منافعش بدست مردم نمی رسه الکی ملی شده مردم محروم از پول نفت .بنام ملت بکام دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
الان هم نفت مال بابک زنجانی طبری خاوری و آیت الله صدیقی هست نه مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
صبر کن تا دزدها کامل معرفی بشه آنوفت بگیم صد رحمت به علی بابا قمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
پتروشیمی ملی برق ملی مخابرات ملی نفت ملی ذوب آهن فولاد سیمان ملی.....همه خصوصی مسئولان نظام شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
سود نفت مسجدسلیمان به همه جا رسید جز خودش! نمی دونم مسئولین با چه رویی اسم این شهر رو به زبون میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
آلان مثلا نفت ملی شده؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
نه دزدی شده
Iran (Islamic Republic of)
سپنتا
۱۰:۱۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
کودتای بیست و هشت مرداد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
اگه ملت ماییم که میگیم ملی نشد . سهمم از نفت کشورم را بهم بدین تا مثل انسان زندگی کنم . شکم گرسنه دین و ایمان نداره چند صباح دیگه به همین منوال بگذره همین ملت لاشه هاتونو میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
ملی نشد چون فقط استعمار داخلی جای استعمار خارجی رو گرفت. پالایشگاه و پتروشیمی دلال دلار شدن واسه ما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
من اخر نفهمیدم مصدق کودتا کرد یعنی چجوری
شاهو خلع کرد خودش شد پادشاه چندسال حکومت کرد باز دوباره کودتا کردن مصدق برکنار کردن شاه اومد ؟
یجوری تو کتاب تاریخ مدرسه این قسمت مصدق نوشته بودن هیچی نمیفهمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
اینا تاریخ رو هرطور دلشون میخواد مینویسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
مصدق خودش از آقازاده‌ها قاجاریها هست خواست حکومت کمونیستی ایجاد کنه ولی موفق نشد شعبان بی مخ او را کنار زد تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
هر جایی به نفع خودشان دستکاری می‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
مصدق نخست وزیر دولت شاهنشاهی ایران بود که بعد از دفاع جانانه در دادگاه لاهه انگلیس رو از قرارداد نفتی با ایران که به تعهداتش عمل نمیکرد خلع ید کرد. بعد برای جبران این قضیه مستشارهای انگلیس و امریکا از طریق سفارتشون کودتا تشکیل دادن تا مصدق از نخست وزیری شاه برکنار بشه. نه اینکه شاه برکنار بشه شاه رو که خودشون آورده بودن سر کار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
بهتره بگید دست ما از بازار نفت کوتاه شد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
مصدق روحت شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
مگر چکار کرده براه ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
آره مصدق آسوده بخواب که نفت ملی بدست استعمار داخلی افتاد و هیچ دادگاهی نمی تواند از دستشان خارج کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
نفت در ایران هیچ گاه ملی نشده است.
بلکه صرفا یه جوک تاریخی است.
روزی نفت ملی می شود که چاههای نفت در اختیار ملت باشد و خرید و فروش آن به دست مردم باشد نه دولت های دزد و تروریست که حق ملت را برای تروریست پروری خرج کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
کتاب خاطرات هاشمی هست گفته اگر ملت بداند که سرمایه کشورشان کجا خرج میشه ما را از کشور بیرون می‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۹:۰۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
نفت راهم ملی کردیدولی به جایی نرسیدید
یعنی چی
یعنی یعنی اینکه همه چیزشماشدنفت وخدارافراموش کردیدواین شدعاقبت شما
وحالاعذاب سختی دردنیاوآخرت درانتظارشماست ان شالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
اگر دست استعمار کوتاه هم نشده بود فکر نمی کنم ضررش بیش از استخراح و صادرات فعلی بود و مفت فروشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خدا شاهده همه مردم حق دارن پول نفت کلیه سر سفرشون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
آره پولش سر سفره مردمه همش خیال
Bulgaria
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
سالها از این روز گذشته ولی ما مردم ایران چه نفعی از نفت بردیم ... .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
مهمتر از نفت ملی اقتصاد ملیه که نداریم، حالا بیایم همه منابع سرزمینی رو ملی اعلام کنیم خودمونو مسخره کردیم.
تا وقتی اقتصاد ما اقتصاد شبه مدرنیته و لیبرال باشه ملی شدن و مردمی بودن هیچ معنی جز ثروتمند شدن یک عده خاص و گداتر شدن مردم و ملت نداره.
ثروت های سرزمینی ما رو چه انگلیس ببره چه آقازاده رانت خوار. دزد دزده کارش دست اندازی به اموال ملته.
انگلیس نفت رو مفت میبرد دهن کجی می کرد.
آقازاده ها هم ثروت های ملت رو میبرن دهن کجی مکنن.
انگلیس نفت رو مفت میبرد کالا میکرد به چند برابر قیمت به ایران وارد می کرد.
آقازاده ها هم نفت رو مفت میبرن:
خودرو و موتور مونتاژی چینی به دوبرابر قیمت جهانیش میدن به مردم بدبخت.
بانک و موسسه خصوصی میزنن از بازتولید و باز توزیع ثروت جلوگیری می کنن.
با سپرده های مردم مال و برج می سازن.
هایپرکالا میزنن تا تولید و بخش واقعی و مردمی اقتصاد رو نابود کنن.
آخرین اخبار