نخست وزیر هائیتی استعفای خود را ارائه کرد

تشدید درگیری باند‌های تبهکار با پلیس هائیتی و مختل شدن زندگی مردم باعث شد نخست وزیر این کشور استعفای خود را ارائه کند.

عرفان علی، رئیس جامعه کارائیب و گویان، اعلام کرد که آریل هنری، نخست وزیر هائیتی استعفای خود را از سمتش که پس از ترور آخرین رئیس جمهور این کشور در سال ۲۰۲۱ بر عهده داشت، ارائه کرده است.

براساس گزارش رویترز، او با تشکر از هنری به خاطر خدماتش به هائیتی، گفت: زمانی که شورای ریاست جمهوری انتقالی تشکیل شود و نخست وزیر موقت منصوب شود، استعفای او را قبول خواهیم کرد.

هنری اواخر ماه گذشته به کنیا رفت تا از رهبری این کشور در یک ماموریت امنیتی بین‌المللی با حمایت سازمان ملل متحد برای کمک به پلیس در مبارزه با باند‌های مسلح اطمینان حاصل کند، اما تشدید خشونت‌ها در پورتو پرنس، پایتخت این کشور در زمان غیبت او باعث شد تا به کشور خود بازگردد.

علی گفت که شورای ریاست جمهوری شامل ناظران و هفت عضو رای دهنده، از جمله نمایندگان چندین ائتلاف، بخش خصوصی، جامعه مدنی و یک رهبر مذهبی خواهد بود. او افزود: شورا وظیفه تعیین یک نخست وزیر موقت را بطور  سریع بر عهده گرفته است و هرکس که قصد شرکت در انتخابات آتی هائیتی را داشته باشد، نمی‌تواند این سمت را در اختیار بگیرد.

استعفای هنری پس از آن صورت می‌گیرد که رهبران منطقه روز دوشنبه در کشور جامائیکا برای بحث در مورد چارچوبی برای انتقال سیاسی، گفتگو کردند. سران منطقه با نمایندگان بخش‌های مختلف جامعه هائیتی در مورد تأسیس این شورا که هدف آن هموار کردن راه برای اولین انتخابات از سال ۲۰۱۶ است، گفتگو کردند.

هنری که بسیاری از مردم هائیتی آن را فاسد می‌دانند، بار‌ها انتخابات را به تعویق انداخته و گفته است که ابتدا باید امنیت برقرار شود. این درحالی است که جیمی چریزه، ملقب به باربکیو سرکرده یک باند تبهکار که طرح فرار هزاران زندانی را در تاریخ ۶ مارس از زندان هائیتی سازماندهی کرده بود پیش از این اعلام کرد اگر نخست‌وزیر استعفا ندهد، هائیتی یا برای همه بهشت یا جهنم خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار