توصیه‌های دامپزشکی برای نگهداری ماهی قرمز

دامپزشکی نهاوند از شهروندان خواست از رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

هم‌زمان با فرارسیدن عیـد سعیـد نوروز میثم قیاسی رئیس اداره دامپزشکی نهاوند توصیه‌هایی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز ارائه کرد.

او گفت: ماهی قرمز نماد طراوت و حیات بوده و باعث آرامش اعضای خانواده می‌شود و در ایام نوروز هزاران قطعه ماهی قرمز توسط شهروندان خریداری‌شده و جهت زینت سفره‌های هفت‌سین استفاده می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی نهاوند گفت: ضرورت دارد در خرید و نگهداری آنها به چند توصیه مهم بهداشتی دامپزشکی توجه شود.

قیاسی با اشاره به این توصیه‌ها گفت: همشهریان از خرید ماهیان مریض و بی‌حال و دارای لکه‌های سفید و قرمز درروی پوست بدن خودداری نمایید.

او گفت: از کودکان خود بخواهید از دست زدن و بازی کردن با ماهی خودداری کنند، زیرا ممکن است عوامل بیماری‌زای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند.

رئیس اداره دامپزشکی نهاوند گفت: شهروندانی که سابقه بیماری پوستی و آلرژی دارند برای تعویض آب ماهی و شستشوی ظروف نگهداری آن حتماً از دستکش استفاده نمایند.

قیاسی گفت: بهترین دمای آب نگهداری ماهیان زینتی ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و بهترین ph ۸-۸/۶ است.

او گفت: برای ضدعفونی کردن ظروف نگهداری ماهی می‌توان از نمک طعام سه درصد یا پرمنگنات سدیم، پرکلرین و بتادین استفاده کرد.

رئیس دامپزشکی نهاوند گفت: اگر از آب شرب شهری جهت تعویض آب ماهیان استفاده می‌شود جهت کلرزدایی آب مورداستفاده را یک شبانه‌روز در ظروف دهان‌گشاد و در هوای آزاد قرار دهید تا کلر موجود در آب از بین برود سپس با آب کلرزدایی شده، آب ماهیان را عوض کنید.

قیاسی گفت: آب ماهی تعویضی را مستقیماً در چاه فاضلاب تخلیه نموده و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری کنید.

او گفت: در روز طبیعت ماهی قرمز نباید در آب‌های آزاد و منابع آبی رهاسازی شود و بهترین مکان برای آزادسازی این ماهیان محل‌هایی است که توسط شهرداری‌ها برای این کار اختصاص می‌یابد.

برچسب ها: عید نوروز ، ماهی قرمز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
ملت یا ماهی قرمز نگیرن یا تا موقعی که بمیره باید نیگر دارن و دردسر برا وحوش مملکت درست نکنن
Iran (Islamic Republic of)
نسیم
۲۰:۴۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
اصلا مگه ماهی قرمز دردسر داره که میندازن دور یکی اینکه توی رودخونه ماهی گوشت خور هست میخورنشون دوم اینکه اگه ماهی ها مریض باشن بقیه ماهی ها را مریض میکنن من خودم ۷تا ماهی دارم تو یه تنگ ۱۲لیتری نگه میدارم چند تا ماهی آکواریومی هم کنارشونه هیچ مشکلی پیش نیومده هیچ دردسری ندارن روزی سه بار بهشون غذا میدم سه ماه یه بار ابشون عوض میکنم