سفیر ایران در باکو:

بزودی شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود

سفیر ایران در باکو از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خبر داد.

 سید عباس موسوی، سفیر ایران در باکو اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود بر اساس اصول و مبانی ثابت حرکت می‌کند که قابل خدشه و تغییر نیست. مخالفت با اشغالگری و تجزیه طلبی از جمله این اصول اساسی است که در دوران اشغال، ایران را کنار جمهوری آذربایجان قرار داد.

سفیر ایران در باکو افزود: بزودی شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود و هیاتی برای آماده سازی مقدمات به تهران سفر کرده است.

وی ادامه داد: پیشینه تاریخی دو کشور و روابط عمیق فرهنگی و عاطفی میان مردمان دو سوی مرز حدودا ۸۰۰ کیلومتری ایران و جمهوری آذربایجان اجازه نمی‌دهد مشکلات و سوء تفاهمات ادامه دار باشد.  

 سید عباس موسوی گفت: دو کشور سعی کردیم با عقل، درایت و تدبیر از مرحله سردی عبور کنیم و صفحه جدیدی در روابط دو جانبه بگشائیم.  

سفیر ایران در باکو ادامه داد: دست دشمنان مشترک و برخی کشور‌ها و رژیم‌ها در منطقه و فرامنطقه به ویژه سرویس‌های امنیتی آن‌ها در اختلاف افکنی میان ایران و جمهوری آذربایجان عیان است.  

وی اضافه کرد: طبیعی است همانطور که در یک خانواده همه یک جور فکر نمی‌کنند در میان همسایگان هم اختلاف نظر وجود داشته باشد. همسایگان مانند گوشت و ناخن به هم چسبیده‌اند. اما هر از گاهی نیاز داریم چرک و میکروب‌ها را از لای آن‌ها پاک کنیم. سیاست همسایگی دولت جدید ایران یک سیاست جدی و اصولی است.

موسوی گفت: حادثه ۷ بهمن و حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بسیار تلخ، غیرقابل پیش بینی و غافلگیر کننده بود. اما همه شواهد و رفت و آمد‌های بعدی مقامات قضایی و امنیتی دو کشور و اعتراف فرد ضارب نشان داد این اقدام فردی و با انگیزه‌های شخصی بود. این فرد دستگیر، محاکمه و به اشد مجازات محکوم شد.  

 وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود بر اساس اصول و مبانی ثابت حرکت می‌کند که قابل خدشه و تغییر نیست. مخالفت با اشغالگری و تجزیه طلبی از جمله این اصول اساسی است که در دوران اشغال، ایران را کنار جمهوری آذربایجان قرار داد.  

سفیر ایران در باکو گفت: بنده برخی اخبار و گزارش‌های هدفدار مبنی بر کمک ایران به اشغالگران را کاملا نفی و رد می‌کنم و اینگونه وارونه سازی‌ها جای تاسف دارد. واقعیات را از مقامات‌تان بپرسید.

موسوی افزود: مقام معظم رهبری به عنوان نفر اول کشور ما و فرمانده کل قوا چه در ابتدای اشغال سرزمین‌های آذربایجان و در دوره جنگ اول قره باغ و چه در جنگ دوم قره باغ صراحتا از آزادسازی سرزمین‌های اشغالی جمهوری آذربایجان حمایت کردند و بقیه ارکان نظام در دولت و نیرو‌های مسلح همواره همین منویات را پی گرفتند و ادامه دادند.  

وی ادامه داد: ایران بیش از ۳۰ سال نخجوان را به خاک اصلی جمهوری آذربایجان متصل کرد و الان هم بنا داریم این مسیر را توسعه داده و متنوع کنیم. مسیر هوایی اتصال به نخجوان نیز از فضای ایران عبور می‌کند.  دو کشور بجای دیوارکشی در حال پل زدن میان خود هستیم.

موسوی گفت: همه اقوام ایرانی، ایران را از آن خود می‌دانند و از نظر بنده ایرانی‌ترین قوم در کشور ما آذربایجانی‌های ما هستند و در همه جای ایران هم حضور دارند. شخص اول کشور ما اصالتا آذری زبان هستند و بسیار تاکید و توصیه بر تکلم به این زبان در میان خانواده‌ها دارند.

 وی افزود: در حال طراحی پروژه‌های بزرگ اقتصادی برای ایجاد درهم تنیدگی بیشتر اقتصادی دو همسایه هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
ارتباط با کشورهای همسایه خیلی خوب خصوصاً روابط اقتصادی ولی باید مواظب ارتباطشان با شیاطین دنیا مخصوصا اسرائیل کثیف کودک کش بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
واقعا از نظرات متاسف شدم.چی شده که ما چنین نگاه منفی به کشور همسایه داریم،کسانی که دم از سازش با کشور های جهان میزنن ،چه طوری ارتباط با همسایه را که الویت وضروری است رو درک نمیکنن،ارتباط با دنیا ابتدا باید از همسایه شروع شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
ذوق زده نشین ها مثلا الان اگر سفیر آذربایجان نیومد چه میشه چرا اینقدر منت می کشید میخوام صد سال سیاه نیاد ایران سرزمین بزرگیست و ملت بزرگ و پر افتخاری دارد منت هیچکس هم نمی کشیم
United States of America
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
دقیقا همه دنیا اینجور به ما میخندند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۲۳ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
چرا زورکی خودمونو آویزون ی کشورک که تروریستهارو در خودش جای داده شویم؟
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۲۲:۱۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
باآذربایجان هم مثل رژیم صحیونیصتیقطع رابطه کرد
آخرین اخبار