پاشینیان: برای جلوگیری از جنگ باید مرز دقیق‌تری با آذربایجان ترسیم شود

نخست وزیر ارمنستان گفت: ایروان برای جلوگیری از جنگ می‌بایست مرز دقیق‌تری با جمهوری آذربایجان در استان «تاووش» ترسیم کند.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در دیدار با ساکنان استان مرزی تاووش گفت: سیاست ما جلوگیری از جنگ است، نه شروع آن. بنابراین، تصمیم گرفته‌ایم که با ترسیم مرز دقیق‌تری در این مناطق موافقت کنیم. ما این کار را نه تنها به نفع جمهوری ارمنستان، بلکه برای روستا‌های منطقه انجام می‌دهیم تا امنیت آنها را تضمین کنیم.

پاشینیان چند روز پیش تصریح کرد که ارمنستان قصد دارد بخش‌های جاده‌ای جدیدی در مرز با جمهوری آذربایجان بسازد تا جایگزین جاده‌هایی شود که اکنون از خاک آذربایجان می‌گذرد، از جمله یک جاده در شمال شرقی استان تاووش در نزدیکی «وسکپار».

وی همچنین گفت که ایروان قبلا امکان مبادله بخش‌های مساوی از خاک خود با آذربایجان را برای حفظ کنترل کل جاده در نظر گرفته بود، اما این طرح‌ها را رها کرد تا ابهام بیشتری ایجاد نشود.

به گفته او، اکنون مقامات ارمنستان قصد دارند بخش نادیده گرفته شده در خاک ارمنستان را بازسازی کنند. نخست وزیر ارمنستان همچنین آغاز روند ترسیم مجدد حدود مرز‌های دو کشور را در استان تاووش رد نکرد. 

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مقامات ارمنستان اذعان می‌کنند که تعیین حدود مرزی با جمهوری آذربایجان ممکن است نیاز به در نظر گرفتن «موجودیت‌های سرزمینی خاص»، مانند منطقه ارمنی «آرتسواشن» در خاک آذربایجان و چندین منطقه محصور جمهوری آذربایجان در ارمنستان داشته باشد.

ایروان مدعی است که جمهوری آذربایجان کنترل ۳۱ روستا را در اختیار دارد که بخشی از «جمهوری ارمنستان» در شوروی سابق بودند. در عین حال، اپوزیسیون ارمنستان انتقال مناطق محصور جمهوری آذربایجان در این کشور به باکو را غیر قابل قبول می‌داند، زیرا جاده‌های ارتباطی ارمنستان به گرجستان و ایران از برخی از آنها عبور می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار