طراوت و نشاط بهاری در خاش

به دنبال وقوع بارش‌های اواخر زمستان سال گذشته، علاوه بر سرسبز شدن طببعت، طراوت و نشاط بهاری، بسیاری از سد‌ها و بند‌های خالی خاش در آب شده و نیز بسیاری از چشمه سار‌ها و قنوات احیا گردیده اند.

به دنبال وقوع بارش‌های اواخر زمستان سال گذشته، علاوه بر سرسبز شدن طببعت، طراوت و نشاط بهاری، بسیاری از سد‌ها و بند‌های خالی خاش در آب شده و نیز بسیاری از چشمه سار‌ها و قنوات احیا گردیده اند.
نوروز ۱۴۰۳ گرچه با بهار قرآن و مبارک مبارک رمضان همراه شده، اما بسیاری از خانواده‌ها و طبیعت گردان و ساکنان نقاط روستایی و عشایری از شکوه و عظمت نعمت‌های الهی لذت می‌برند.
هم اینک در نقاط مختلف خاش، با گرم شدن هوا شاهد گل دهی درختان و بوته‌های گیاهی هستیم و در کنار آن با رویش گیاهان خوراکی و دارویی جذابیت‌های طبیعت خاش دوچندان شده است.
راب بلوچی یا کما به زبان فارسی پیش قراول گیاهان بهاری خاش با خاصیت خوراکی و دارویی در طبیعت خاش با فراوانی یافت می‌شود.
خانواده‌های شهری، روستایی و عشایری خاش معتقدند این گیاه خاصیت درمان درد‌های معده ای، انگل زدایی داشته و علاوه بر آن یک تقویت کننده قوی برای بدن انسان بوده که از بدن انسان در مقابل بیماری‌ها حفاظت می‌کند.
در شهرستان خاش صد‌ها گونه گیاهی دارویی و خوراکی می‌روید که در فصل بهار مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند.
عبدالله نارویی مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری خاش با اشاره به اینکه منابع طبیعی متعلق به همه مردم بوده و همگان باید از آن استفاده کنند، گفت: با توجه به اینکه در فصل بهار و سرسبزی طبیعت قرار داریم، انتظار می‌رود تمام شهروندان، طبیعت گردان، مهمانان نوروزی و گردشگران به طبیعت احترام بگذارند و هیچ گونه آسیبی به محیط زیست و منابع طبیعی وارد نشود.
وی اظهارداشت: ده‌ها گونه گیاهی و دارویی خاش که خاصیت خوراکی و دارویی دارند، در عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان یافت می‌شوند، بنابراین از مردم تقاضا داریم به فکر حفاظت از گونه‌های کمیاب بویژه گیاهان دارویی باشند و مصرف آنها در حد استفاده درمانی باشد و از فروش آنها اجتناب شود.
نارویی ادامه داد: راب بلوچی یا به کما به زبان فارسی در برخی نقاط شهرستان با فراوانی یافت می‌شود، بنابراین در موقع برداشت توصیه می‌کنیم از ریشه و ساقه زیرزمینی برداشت نشود، زیرا این گیاه پس از چند مرحله برداشت سطحی رویش چند باره داشته و همگان می‌توانند از ظرفیت‌های آن بهره ببرند.
وی به دنبال وقوع بارش‌ها و پر آب شدن رودخانه‌ها شاهد جاری شدن آب در رودخانه ها، احیای چشمه سار‌ها و چاه‌ها و برخی بند‌های خاکی و سد‌های حوزه خاش و با نشاط شدن طبیعت هستیم، اظهارداشت: روزانه ده‌ها خودرو از شهروندان خاش و شهر‌های سیستان و بلوچستان در طبیعت شهرستان حضوری مستمر دارند و از زیبایی‌ها و مواهب خدادادی بهره و لذت می‌برند.
نارویی تأکید کرد: خانواده‌ها از نزدیک شدن به چاله ها، برکه ها، سد‌ها و بند‌های خاکی اجتناب کنند، زیرا خطر غرق شدن در آب وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار