در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حواستان به باتلاق عاطفی باشد

یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.

زهرا قریب روانشناس بالینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره باتلاق عاطفی گفت: در یک رابطه دخترانی هستند که مدعی‌اند اهل دوستی نیستند، اما با آشنایی قبل از ازدواج  به هدف ازدواج مشکلی ندارند.

او گفت: در حقیقت در دوران آشنایی دقیقا همان رفتار‌ها و کار‌هایی را انجام می‌دهند که در دوران دوستی انجام داده‌اند. مدتی از رابطه دوستی می‌گذرد و موقعیت‌هایی که در این دوران برایشان پیش می‌آید را براحتی رد می‌کنند چرا که امید دارند رابطه‌ای که در آن هستند قرار است به ازدواج منجر شود.

قریب تصریح کرد:اما بعد از چند ماه یا حتی چند سال رابطه، زمانی به خودشان می‌آیند و متوجه می‌شوند هنوز همان‌جایی هستند که روز اول بوده اند و هر چه انرژی برای رابطه گذاشته‌اند قدمی جلوتر نرفته‌اند و انگار قرار نیست در این رابطه اتفاقی روی دهد؛ و کم کم احساس بلاتکلیفی می‌کنند.

او گفت: از طرفی درگیر رابطه عاطفی‌ شده‌اند که بواسطه آن موقعیت‌های زیادی را از دست داده اند و بعلت وابستگی نمی‌توانند از این رابطه دل بکنند.  از طرفی دیگر هم اتفاق خاصی نمی‌افتد و طرف مقابل اقدامی انجام نمی‌دهد. به این نوع رابطه باتلاق عاطفی می‌گویند. شما دراین رابطه احساس تنهایی و بلاتکلیفی می‌کنید.

قریب گفت: نه راه پس دارید و نه راه پیش به شدت وابسته شده اید موقعیت‌هایتان را از دست داده اید بحث‌هایتان زیاد شده و مدام دعوا می‌کنید. احساس می‌کنید آنقدر که شما انرژی گذاشته‌اید انرژی دریافت نکرده‌اید.

او گفت: بنابراین بعد از مدت مناسبی از آشنایی اگر پسر اقدامی نکرد یا فقط به شما قول و وعده ازدواج واهی داد بهتر است قاطعانه او را از لحاظ عاطفی کنار بگذارید و به سراغ زندگی اصلی خود بروید. در غیر این صورت این شمایید که  بیشتر آسیب می‌بینید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار