رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد:

افزایش قیمت در میوه‌های جالیزی نخواهیم داشت

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفت: امسال در بار‌های جالیزی مانند هندوانه و ملون که این روز‌ها به صورت فراوان تامین می‌شود، افزایش قیمت نخواهیم داشت.

محمد قنبری شکوه رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد با اشاره به ذخیره‌سازی ۴۰۰ تن پرتقال و ۲۰۰ تن سیب درختی برای ایام نوروز گفت: این مقدار در ۱۲ جایگاه ما توزیع شده است. تاکنون نزدیک به ۸۵ تن پرتقال و ۷۵ تن سیب درختی به فروش رسیده است.

وی ادامه داد: سیب درختی با کیفیت عالی در بازار کیلویی ۲۸ هزار تومان و پرتقال نیز به صورت پلاستیکی با قابلیت نگهداری بسیار بالا در سطح شهر کیلویی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف‌کنندگان عرضه شده است. همچنین خرمای رطب نیز کیلویی ۹۵ هزار تومان در غرفه‌های ما عرضه شده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد با تاکید بر اینکه جای نگرانی برای تامین میوه تا پایان فروردین ماه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به حجم ذخیره میوه در سردخانه‌ها تا پایان فروردین ماه مشکلی از لحاظ تامین میوه نخواهیم داشت و این اقلام تا پایان فرودین عرضه خواهد شد. امسال میوه به صورت فراوانی در اختیار بوده و هیچگونه مشکلی از نظر تامین میوه نداشتیم. در سال جاری توانستیم بازار میوه را به صورت کامل کنترل کرده و تاکنون گرانی میوه در ایام عید نداشتیم.

قنبری شکوه با اشاره به اینکه حجم بالایی از بار‌های ذخیره‌سازی شده تا حدودی با ضرر و زیان همراه بوده است، عنوان کرد: طی جلسه‌ای که داشتیم مسئولین قول داده‌اند که به نحوی این ضرر و زیانی که برای ذخیره‌سازی میوه انجام شده است جبران شود.

وی افزود: علاوه بر غرفه‌های عرضه مستقیم ما، در این ایام جایگاه‌های شهرداری نیز فعال شدند و بازار‌هایی را در همین ایام راه‌اندازی کردند و در توزیع میوه شب عید شرکت داشتند.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد با بیان اینکه با توجه به ماه مبارک رمضان نمی‌توان گفت مصرف میوه در این ایام روندی کاهشی داشته است، گفت: به صورت کلی فراوانی میوه در این ایام باعث شده است با تقاضای کمتری در بازار روبرو باشیم.

قنبری شکوه با اشاره به توزیع میوه تنظیم بازار در برخی غرفه‌های اطراف حرم مطهر، تصریح کرد: کلیه میوه‌های تنظیم بازاری به عنوان بار درجه یک عرضه می‌شوند و بدون هیچگونه ضایعاتی در اختیار مردم قرار می‌گیرند. غرفه‌دار‌ها موظف هستند در توزیع میوه‌های تنظیم بازاری در صورت وجود میوه پوسیده یا ضایعاتی آن میوه را بردارند.

وی در خصوص افزایش قیمت میوه‌ها در سال پیش رو عنوان کرد: امسال در بار‌های جالیزی مانند هندوانه و ملون که این روز‌ها به صورت فراوان تامین می‌شود، افزایش قیمتی نخواهیم داشت. با توجه به اینکه در آغاز تامین و عرضه این میوه‌ها، قیمت‌ها به صورت مناسبی است بار گرانی نداریم. هندوانه در میادین ما از کیلویی ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ تومان تا ۱۲ هزار تومان و همچنین متوسط قیمت ملون نیز در حد ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان و حداکثر قیمت آن نیز ۱۵ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد با اشاره به اینکه بار‌های عمده به صورت درجه یک و درجه دو قیمت‌گذاری می‌شوند، خاطرنشان کرد: بار‌های ممتاز در مقابل بار‌های درجه یک و درجه دو به میزان بسیار محدودی بوده و به همین دلیل این بار‌ها ملاک قیمت ما برای فروش نیست. در حال حاضر و در سطح میادین سیب درختی از کیلویی ۲۰ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان و پرتقال از ۱۰ هزار تومان تا ۳۰ هزارتومان عرضه می‌شود.

قنبری شکوه با بیان اینکه قیمت‌ها در ابتدای صبح رصد و با توجه به عرضه بار در میادین قیمت‌گذاری می‌شود، اضافه کرد: طی بازدیدی که داشتیم قیمت‌های در سطح شهر به صورت متناسبی بوده است. در خصوص میوه‌های نوبرانه مثل توت فرنگی و گوجه سبز ممکن است در یک زمان کوتاه قیمت‌های بالایی وجود داشته باشد، اما پس از گذشت مدتی قطعا قیمت‌ها شکسته می‌شود. توت فرنگی با قیمت‌های بسیار مناسبی در میادین ما عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات مالیاتی در بدو مشکلات صنفی بارفروشان است، یادآور شد: قطعا امسال باید مسئولین فکری به حال مالیات بردارند. گردش مالی واحد‌های ما ارقام بسیار بالایی را داشته، اما به سود و زیان این گردش مالی بالا توجه زیادی نمی‌شود؛ این ارقام باید به صورت عادلانه حساب شود که در این خصوص مسئولین قول‌هایی داده‌اند تا امسال این موارد را لحاظ کنند. در صورتی که این نکات لحاظ نشود ممکن است با مشکل عدم پرداخت مالیات مواجه شویم و واحد‌های ما اظهارنامه‌های خود را با ارقام پایین‌تری ارائه کنند. 

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد با بیان اینکه حضور مستمر واحد‌های ما در سطح شهر نقش پررنگی در کنترل قیمت‌ها خواهد داشت، اضافه کرد: طی جلساتی که داشتیم درخواست کردیم که تعدادی غرفه در سطح شهر به صورت دائم در اختیار اتحادیه صنف بارفروشان گذاشته شود. وقتی ما حضور مستمر در داخل شهر داشته باشیم قطعا قیمت‌های شهر نیز کنترل می‌شود. زیرا در غرفه‌های ما بار به صورت بسته‌بندی و با قیمت میادین به فروش خواهد رسید. به عنوان مثال در حال حاضر پیاز در میادین ما از کیلویی ۱۵ هزار تومان تا ۲۳ هزار تومان عرضه می‌شود که اگر همکاران ما در سطح شهر نیز بتوانند عرضه بار داشته باشند با همین قیمت عرضه خواهد شد. در صورتی که همکاری‌های لازم در این خصوص صورت پذیرد و ما ۱۰ غرفه به صورت دائمی در سطح شهر داشته باشیم می‌توانیم در طول سال بار‌های ارزان را به صورت مستقیم در اختیار شهروندان قرار دهیم.

قنبری شکوه با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به بخش خصوصی، عنوان کرد: کاش مسئولین ما که متولیان شهر هستند فقط کار نظارتی انجام دهند و در بازار دخالت نکنند و به اطلاعات دقیقی که اصناف دارند و در اختیار مسئولین شهری قرار می‌دهند اعتماد کنند. اگر امسال مقداری بیشتر به صحبت‌های ما در اتحادیه بارفروشان اعتماد می‌کردند، شاید با انباشت میوه و ضرری که همکاران ما متحمل شدند مواجه نبودیم. تمام شهر ما را سازمان میادین شهرداری به عناوین مختلف قبضه کرده است که به نظر من باید در اختیار بخش خصوصی باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.