صادرات ۳/۳ میلیون دلاری صنایع‌دستی استان گلستان در سال ۱۴۰۲

بیش از ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار دلار انواع محصولات صنایع‌دستی استان گلستان در سال ۱۴۰۲ به‌صورت گمرکی یا چمدانی به خارج از کشور صادر شد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان، در بازدید از بازارچه نوروزی صنایع‌دستی منطقه نمونه گردشگری نهارخوران گرگان، گفت: تولیدات سنگی و چوبی، سوزن‌دوزی، پارچه‌بافی، گلیم‌بافی، زیورآلات ترکمن، تولیدات چرم دست‌دوز، کاشی سنتی و سرمه‌دوزی ازجمله محصولات استان گلستان محسوب می‌شود که به کشور‌هایی مانند ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، بلغارستان، انگلستان، آلمان، امارات، یونان، ایتالیا و آمریکا صادر شده است.

مریم حاجی‌ابراهیمی افزود: همچنین در این مدت ۷۷۰ میلیارد ریال انواع محصولات صنایع‌دستی ازجمله نساجی سنتی، صنایع‌دستی چوبی و حصیری، رودوزی‌های سنتی، تولیدات چرمی دست‌دوز، بافته‌های داری و غیرداری و سفال و سرامیک در کارگاه‌های استان گلستان تولید شد.

او با اشاره به فعالیت ۷۵۰۰ هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی استان گلستان، گفت: ۹۵ درصد فعالیت در حوزه تولیدات صنایع‌دستی استان بر عهده بانوان است که ۷۰ درصد آنان در روستا‌ها سکونت دارند.

حاجی‌ابراهیمی ضعیف بودن همکاری در انجام تبلیغات برای فعالیت بازارچه‌های صنایع‌دستی، هزینه بالای غرفه‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، قیمت بالای مواد اولیه که باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصول و به دنبال آن کاهش تقاضای خرید می‌شود را از جمله مشکلات هنرمندان دانست.

او بیان کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با برپایی بازارچه‌های موقت و در اختیار قرار دادن غرفه‌ها باقیمت مناسب تلاش دارد زمینه عرضه بهتر محصولات هنرمندان استان را فراهم کند.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی گلستان افزود: حل سایر مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی هم نیازمند همراهی نهاد‌های مرتبط در سطح شهرستان، استانی و کشوری است و رایزنی با کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در سطح کشور برای تأمین مواد اولیه باقیمت مناسب برای هنرمندان استان در حال انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار