رصد ۷ هزار راس دام سنگین علیه بیماری سل در کرمان

رئیس دامپزشکی شهرستان کرمان از رصد و پایش بیش از ۷ هزار راس دام سنگین علیه بیماری سل در گاوداری‌های صنعتی شهرستان خبر داد.

محمود زین الدینی گفت: بیماری سل یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که با انجام تست توبرکولین در گاوداری ها، این بیماری کنترل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از سیاست‌های دامپزشکی بوده بیان کرد: در سال بیش از ۷ هزار راس دام سنگین علیه بیماری سل توسط تست توبرکولین مورد رصد و پایش قرار می‌گیرند.

زین الدینی گفت: تست سل یکی از تست‌های مخاطره آمیز و پرمشقت برای اکیپ‌های پایش بیماری محسوب می‌شود که احتمال خطرات و آسیب‌های فیزیکی برای پرسنل دامپزشکی به همراه دارد.

وی افزود: باکتری سل عمدتا منشا گوارشی دارد و شبکه دامپزشکی با انجام ادواری تست توبرکولین بر روی گردن گاو شرایط لازم به منظور حفظ سلامت دام‌ها فراهم نموده و همچنین از بروز این بیماری مشترک در جمعیت انسانی ممانعت می‌شود.

زین الدینی عنوان کرد: پارسال هیچگونه مورد مثبتی از این بیماری در شهرستان مشاهده نشده و امیدواریم امسال هم موردی از آلودگی در شهرستان گزارش نشود.

وی گفت: در صورت مثبت بودن دام‌های سنگین مبتلا، بصورت اضطراری طبق ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی در کشتارگاه دام کشتار تحت نظر بازرسان بهداشتی اندام‌های آلوده حذف و معدوم می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به اهمیت ضد عفونی کردن مرتب جایگاه‌های دام و رعایت اصول قرنطینه‌ای برای انجام اقدامات کنترل و پیشگیرانه از این بیماری تاکید کرد و از دامداران درخواست کرد: در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام که واگیر هستند، همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند.

زین الدینی گفت: دامداران از هر گونه جا به جایی، حمل و نقل و ورود دام به دامداری خود بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کنند.

برچسب ها: گاوداری ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار