طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین

وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.

محمد علی نیکبخت در پیامی به نخستین نشست شورای حکام، خواستار توسعه دانش و فناوری، ارتقای آگاهی، حمایت مالی و علمی، ظرفیت‌سازی و بسیج منابع در سطوح ملی و بین‌المللی شد.

در این پیام آمده است: امنیت غذایی به عنوان یکی از مهمترین مقوله‌های متاثر از حکمرانی منابع طبیعی و مدیریت منابع آب و خاک مطرح است و مدیریت سازگار و تاب‌آور جوامع محلی، محور مدیریت حوزه‌های آبخیز با رویکرد جامع‌نگری و مشارکت موثر تمام دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان برای دستیابی به امنیت پایدار غذایی به شمار می‌رود.

این پیام می‌افزاید: در این راستا حمایت، آموزش و توانمندسازی دست‌اندرکاران به ویژه زنان و جوانان در جمعیت‌های روستایی و عشایری، انجام تحقیقات و توسعه و پایش شبکه‌های دانش و اطلاعات، توجه به دانش بومی و تجارب بین‌المللی و پشتیبانی از مجموعه‌های دانش‌بنیان نقش اساسی دارد.

وزیر جهادکشاورزی در پیام خود با اشاره به این که در اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی تاکید شده، گفته است: در این مسیر تلاش شده در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کشور، ملاحظات مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و منابع آب، خاک و اکوسیستم‌ها مد نظر قرار گیرد.

در این پیام آمده است: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد و این طرح زیربنایی را با مشارکت مسوولان جوامع محلی، بخش خصوصی، دستگاه‌های اجرایی مرتبط و با محوریت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دنبال می‌کند.

نیکبخت در این پیام، حمایت همه‌جانبه این مجموعه را به نمایندگی از ایران از توافقنامه تاسیس مرکز بین‌المللی مدیریت جامع آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک اعلام و ابراز امیدواری کرده در چارچوب همکاری‌های سازمان ملل متحد، ایران و سایر نهادهای بین‌المللی، نقش موثری در حوزه‌های آموزش، علوم و فرهنگ مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و حفاظت از تنوع زیستی ایفا شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار