زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند

زوج نقال و شاهنامه‌خوان چهارمحال و بختیاری نخستین مرحله از ویژه‌برنامه بر خوان خرد را با برنامه‌ریزی برای حضور در هفت شهر ایران از شهرکرد آغاز کردند و قصد دارند این اقدام فرهنگی را شش مرحله دیگر تکرار کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، یکم اردیبهشت هم‌زمان با بزرگداشت استاد سخن سعدی شیرازی در شهرکرد و در چند متر آن طرف‌تر از تندیس فردوسی نامدار، گروهی از هنرمندان چهارمحال و بختیاری برنامه خود را برای رهگذران به اجرا گذاشتند.

شاهنامه‌خوانی و پرده‌خوانی پیران با تجربه و کودکان مشتاق با سعدی خوانی شاعران و ادب دوستان در فضایی که هر لحظه بر تعداد مخاطبانش افزوده می‌شد، نخستین صحنه از ویژه برنامه برخوان خرد را شکل داد تا اردوان بیرگانی و همسرش مهرانگیز قلاوند نخستین زوج شاهنامه‌خوان کشور، آماده سفر به دیگر شهر‌های ایران شوند و شاهنامه‌خوانی خود را برای دوستداران ایران‌زمین به ارمغان ببرند.

این زوج نقال و شاهنامه‌خوان برنامه مشابه دیگری را نیز در همان روز اول اردیبهشت در بوستان تهلیجان شهرکرد و زیر باران بهاری اجرا کردند که آن هم مخاطبان پرشماری را به شوق آورد و لحظاتی دلنشین را برای آنان رقم زد.

اردوان بیرگانی درباره این ویژه‌برنامه فرهنگی گفت: برخوان خرد نام ویژه برنامه‌ای است که قرار است در مرحله نخست در هفت شهر ایران شامل شهرکرد، خرم‌آباد، همدان، تهران، بابل، گرگان و مشهد اجرا شود.

وی با بیان اینکه این ویژه‌برنامه را خود و همسرش در نظر گرفته‌اند و می‌خواهند آن را شش مرحله دیگر هم اجرا کنند، افزود: شاهنامه‌خوانی و نقالی بخشی از هنر و فرهنگ ایرانی است که اجرای آن به شیوه خیابانی و میان رهگذران می‌تواند هم بازنمایی از گذشته نه چندان دور این هنر باشد و هم به بازخوانی داستان‌های شاهنامه و ترغیب مردم به خوانش این کهن اثر فارسی کمک کند.


بیشتر بخوانید


بیرگانی که کار شاهنامه‌خوانی را از سال ۷۶ آغاز کرده است، ادامه داد: برای تعیین شهر‌ها در ویژه‌برنامه بر خوان خرد، اولویت و انتخاب را بر وجود تندیس فردوسی در میادین این شهر‌ها گذاشته‌ایم و در هر مرحله از اجرا، آخرین بخش برنامه به شهر مشهد و آرامگاه فردوسی منتهی می‌شود تا به نوعی دین خود را به این شاعر بلند آوازه ادا کنیم.

وی با اشاره به اینکه شیوه شاهنامه‌خوانی او و همسرش ترکیبی از یک بازی محلی با نام رستم بازی و نوع بیان استادان نقال است، تصریح کرد: گرچه لباسی که در هنگام اجرا بر تن داریم بخشی از لباس بختیاری است، اما وجود رنگ سفید و سیاه در لباس مردانه بیش از آنکه تاکیدی بر هویت محلی باشد نگاهی به نبرد سیاهی و سپیدی در شاهنامه دارد و تا حدودی به پوشش ایرانیان باستان نیز نزدیک است.

این هنرمند شاهنامه‌خوان درباره حضورش در برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری هم افزود: عمده حضور من و همسرم به عنوان شاهنامه‌خوان در جشنواره‌ها و همایش‌ها به بخش غیررقابتی باز می‌گردد به دلیل آنکه شاهنامه‌خوانی یک اجرای تک نفره است و امکان سنجش شیوه اجرایی ما با دیگر افراد وجود ندارد از این رو اجرا‌های من و همسرم بخش جداگانه را در بسیاری از برنامه‌های فرهنگی تشکیل می‌دهد.

بیرگانی که دختر خردسالش با نام گردآفرید را هم با شاهنامه انس داده و از او یک شاهنامه‌خوان کوچک تربیت کرده است، یادآور شد: آشنا کردن کودکان با میراثی همچون شاهنامه و دیگر آثار مهم ادبیات فارسی اثری انکارناپذیر در رشد هویتی آنان دارد و شاید اجرای ویژه‌برنامه بر خوان خرد که گردآفرید هم در آن نقشی دارد بتواند خانواده‌ها و کودکان دیگری را به این سمت و سو سوق دهد.

گفتنی است، بر اساس جدول اجرای ویژه برنامه بر خوان خرد، مرحله نخست این برنامه ۲۵ اردیبهشت هم‌زمان با روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در آرامگاه این شاعر نامدار به پایان می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار