تدارک برنامه‌هایی برای روز پاسداشت زبان فارسی

غلامعلی حدادعادل برنامه‌های فرهنگستان زبان و ادب برای پاسداشت زبان فارسی را تشریح کرد.

نشست خبری روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی، با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت) در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل، در این نشست در سخنانی خاطرنشان کرد: زبان فارسی یکی از ارکان هویت ملی ایرانیان است و تا زمانی که ایران بوده، زبان فارسی بوده و تا وقتی که زبان فارسی باشد ایران هم خواهد بود. این زبان یکی از کهن‌ترین زبان‌های زنده دنیا است با ادبیات غنی و فاخر خود و ایران را به همه جهان شناسانده است و این زبان به همه جا کشیده شده است.

او افزود: زبان فارسی، در داخل مرز‌های ایران به عنوان زبان مشترک بین همه مردم ایران پذیرفته شده است؛ در واقع از دیرباز مردم ایران با هر زبان مادری‌ای که داشتند، برای گفت‌گو با یکدیگر زبان فارسی را انتخاب کرده‌اند.

او با بیان اینکه بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی، زبان و خط فارسی، زبان و خط رسمی کشور است، گفت: از سال ۱۳۶۹ که فرهنگستان ادب تأسیس شد و در حال حاضر ۳۴ از تأسیس آن می‌گذرد. شأن فرهنگستان، پاسداری از زبان فارسی و عهده گرفتن وظایفی است که از عهده سایر نهاد برنمی‌آید. شئون حاکمیتی مربوط به زبان فارسی از وظایف ذاتی و اصلی فرهنگستان است.

حدادعادل گفت: از زمانی که ۲۵ اردیبهشت ماه روز پاسداشت فردوسی نامیده شده، مسئولیت اصلی این روز را را برعهده گرفتیم. امسال یک‌گام بلند و جدیدی در این زمینه برداشتیم و به مناسب ۲۵ اردیبهشت، روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فارسی، این تصمیم را گرفتیم که به جلسه رسمی اکتفا نکنیم؛ سال‌های گذشته صرفا یک جلسه رسمی داشتیم که مسئولان فرهنگستان و مسئولان فرهنگی در آن شرکت و سخنرانی می‌کردند، اما امسال علاوه بر مجلس رسمی، از فرصت استفاده کرده و ۲۶ اردیبهشت را هم به دنبال آن آوردیم و رویداد علمی در حوزه زبان و ادبیات فارسی اضافه می‌کنیم؛ به این معنا که گروه‌های خودمان در فرهنگستان، همایش تخصصی در حوزه کار خود در داخل فرهنگستان برگزار کنند.

او ادامه داد: بعدازظهر ۲۵ اردیبهشت ماه بعد از مراسم رسمی، در تالار‌های مختلف فرهنگستان شاهد برپایی جلسات تخصصی توسط گروه‌های مختلف فرهنگستان خواهیم بود که در حوزه تخصصی مقاله می‌خوانند. این برنامه نخستین‌بار است که اجرا می‌شود و امیدواریم گام اولی باشد که هر ساله در چنین روزی با دعوت صاحب‌نظران در حوزه زبان فارسی، اجتماعات علمی برپا شود.

برنامه‌های پاسداشت زبان فارسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
روزبه
۲۳:۱۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
نمیدانم چرا تیم مدیریت شما بعد چهار هزار سال هنوز نتوانسته یک واژه به فارسی اضافه کند اصلا وظیفه فرهنگستان پارسی چیست ؟؟؟ خب چرا این همه واژگان بیگانه وارد فارسی شده و چرا برای این‌ها برابر پارسی را پیدا نمی کنید چرا ما همیشه از واژگان عربی وام و بکار می گیریم چرا از گذشته تا به امروز ما از همان واژگان عربی استفاده میکنیم چرا کتاب فارسی را بروزرسانی نمیکند من فکر نمیکنم این قدر مشکل باشد فردوسی چکاری برای زبان فارسی به تنهایی انجام داده شما حتی به اندازه یک درصد آن بزرگوار هم کاری نکردید چرا تیم شما هیچ کاری انجام نمی‌دهند به کتاب فارسی باید واژگان اضافه شود به این معنا که اگر واژگان عربی در فارسی را نمی‌توان برای بلند مدت جایگزین یا حذف کرد پس ترجمه آن به زبان فارسی را در داخل کتاب فارسی همراه با واژگان عربی اضافه کنید یعنی در صفحات کتاب فارسی واژگان عربی را به پارسی معنی کنید ، اصل کار کتاب فارسی هست باید از آنجا آغاز کرد
چرخه حیات زبان پارسی در خطر هست لطفاً یک کاری کنید
Iran (Islamic Republic of)
عبداله پارسایی
۲۲:۳۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
بهتر است که واژه فارسی که تلفظ عربهاست به پارسی تبدیل شده بعد آنرا پاس بداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینهمه پول بیت المال هدر میدن که بجای کروات بگه دراز آویز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
آقای دکتر انسان شریف و دلسوزی هستن و انشالله همیشه سالم و سلامت باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جناب حداد عادل ظاهرا قراره تا قیامت مسئولیت فرهنگستان فارسی رو به عهده داشته باشن و خبری از جایگزین نسل جوان با انگیزه نیست و یه سری کارای فرمالیته رو هر ساله انجام بدن و بودجه بیت المال رو بی نتیجه هزینه کنن و هدر بدن.
Iran (Islamic Republic of)
به هموطن
۱۶:۵۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
این همه بودجه که صرف فرهنگستان فارسی آقای حداد عادل می شود را بیایید برای ساخت و تجهیز بیمارستان ها هزینه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کار جناب آقای حداد اینه که معادل فارسی برای کلمات لاتین چنج بکنه کاش این معادل ها لااقل خودمون بتونیم تلفظ کنیم
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۳:۵۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
فقط ادعا دارید نگاهی به سفره های مردم بکنید همه مرغ را مرغ می‌نویسند نه مرق
Iran (Islamic Republic of)
ل
۱۳:۵۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدایا به سلامت و نگهدار این مرد بزرگ استاد غلامعلی حداد عادل پاسدار قدرتمند زبان و ادبیات فارسی همچنین برقرار باد زبان شیرین و شکرین ایران زمین مان را.انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
نزدیک نیم‌قرن زبان مادری و زبان پارسی به مدیریت شما و خانوادیتان جز به تباهی و خرابه هیچ نتیجه‌ای نداشته
چرا دست از مظلوم‌ترین عنصر این کشور برنمیدارید؟؟؟؟
آخرین اخبار