خانه‌سازش محله کارخانه نمک زاهدان افتتاح شد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: در راستای کاهش پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی، خانه‌سازش محله کارخانه نمک در حاشیه شهر زاهدان افتتاح شد.

  روابط‌عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا نجفی در خصوص کاهش پرونده‌های واصله به محاکم قضایی استان بیان کرد: مهم‌ترین هدف راه‌اندازی خانه‌سازش، اصلاح ذات البین و ایجاد سازش میان مردم است. می‌توان با حضور مؤثر معتمدین و متنفذین از تشکیل بخش قابل‌توجهی از پرونده‌های قضایی پیشگیری کرد.

وی افزود: از مزایای خانه‌های سازش می‌توان به تسریع در روند رسیدگی، اطاله دادرسی، صرفه‌جویی در وقت و هزینه و همچنین آشناسازی سازشگران با مطالب حقوقی باتوجه‌به موضوع اختلاف اشاره کرد و تلاش بر آن بود که از افراد ذی‌صلاح و مورد تأیید آن محل در برقراری صلح و سازش استفاده شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان عنوان کرد: در سال گذشته دو طرح شیوه‌نامه توقیف و فک پلاک و شیوه‌نامه ثبت واقعه ازدواج بدون مراجعه به محاکم قضایی به نحو شایسته اجرا شد و در همین راستا طرح خانه‌های سازش در سال ۱۴۰۲ تعداد ۹ فقره قتل را سازش و از تشکیل ۱۵۷ فقره پرونده به محاکم قضایی جلوگیری و در خانه‌سازش به صلح رسیده است.

وی با اشاره به نقش و جایگاه سیاست جنایی مشارکتی و عدالت ترمیمی در قضا زدایی و ارتقای رسیدگی به اختلافات واصله به محاکم گفت: بدون شک با فعال‌سازی نقش و رسالت مردم به‌ویژه نخبگان محلی در فصل خصومت و منازعات مردمی می‌توان به تحقق و نهادینه‌سازی سازش پایدار بین اقشار مختلف مردم همت گمارد. راهبردی که به امنیت محلات، ایجاد الفت بین ساکنین و تقویت اثربخشی مشارکت‌های مدنی می‌انجامد و از شکل‌گیری جرایم خشن و انتقام‌جویی‌های احساسی اجتناب می‌شود.

نجفی در پایان با بیان اینکه وجود خانه‌سازش از تشکیل پرونده در دستگاه قضایی جلوگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: با وجود دو سامانه سجام قوه قضاییه و سامانه سامع که پل ارتباطی میان مردم و دستگاه قضایی است، در صورت وجود مشکل همچون اطاله دادرسی، فساد اداری، فساد اقتصادی، صیانت از آب، محیط‌زیست، منابع طبیعی و... گزارش خود را ثبت و از این ظرفیت موجود استفاده کرد.

برچسب ها: وقوع جرم ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار