افسانه‌های غیرواقعی درباره ازدواج

در این مطلب می‌خواهیم با چند نمونه از سوء برداشت‌های غیر واقعی درباره ازدواج آشنا شویم.

بعضی دختروپسرهای دم‌بخت درباره اصول تشکیل زندگی‌مشترک موفق دچار سوءبرداشت‌هایی هستند که نه تنها غلط بلکه مخرب هم هستند.
هدف هر دختر و پسری از انتخاب همسر و تشکیل زندگی‌مشترک، خوشبخت‌شدن است. افسانه‌های زیادی درباره زندگی‌مشترک وجود دارد که نه تنها غلط‌اند بلکه مخرب هم هستند. آنها خطرناک اند، چون به دیدگاه زوجین نسبت به زندگی مشترک آسیب می‌زنند. مثلا توقع آنها را خیلی بالا می‌برند یا کوچک‌ترین مشکل را به‌عنوان یک بحران بزرگ نمایش می‌دهند. در این مطلب می‌خواهیم با چند نمونه از این افسانه‌های رایج آشنا شویم.

۱- مشکلات شخصیتی همیشه به طلاق می‌انجامد

پژوهش‌های متعدد نشان‌دهنده رابطه ضعیف رایج‌ترین مشکلات شخصیتی و به مشکل خوردن آینده یک زندگی مشترک است. دلیلش هم این است که همه انسان‌ها نقاط ضعف و قوتی از لحاظ شخصیتی دارند و در زندگی با مسائلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که در برخورد با آنها، گاهی منطقی رفتار نمی‌کنند. اگر این آسیب‌پذیری‌ها را بشناسیم و از فعال‌سازی آنها در همدیگر پرهیز کنیم، مزاحمتی برای رابطه زوجین ایجاد نمی‌کند. مثلا زوجی با مراجع قدرت مشکل دارد و از رئیس‌داشتن بیزار است، اما او از ازدواج با همسرش که رفتار مساوات‌طلبانه دارد و به‌دنبال سلطه بر او نیست، راضی است. حال اگر همسرش در ازدواج کنترل‌گری می‌کرد، احتمالا مشکلات زیادی ایجاد می‌شد؛ بنابراین این‌طور نیست که هر مشکل شخصیتی باعث شود که آینده یک زندگی مشترک به طلاق و جدایی ختم شود و این تصور اشتباه است.

۲- استراتژی «اجتناب از تعارض» بهترین راهکار است

رابطه عاطفی بدون دعوا، خشم، تعارض و اختلاف‌نظر، افسانه‌ای بیش نیست. دنبال چنین رابطه‌ای نباشید. نباید انتظار داشته باشید که در رابطه شما هیچ تعارض و دعوایی به وجود نیاید. حتی نباید به این که سال‌هاست با شریک عاطفی خود دعوا نکرده‌اید، افتخار کنید. دعوا و تنش، خشم و تعارض، بخش جدایی‌ناپذیر زندگی و رابطه عاطفی هستند. نکته مهم این است که وقتی چنین مشکلاتی پیش می‌آید، شما چگونه آنها را مدیریت می‌کنید. اگر می‌بینید هیچ‌وقت در رابطه دعوا نمی‌شود و تنش به وجود نمی‌آید، احتمالاً یکی از طرفین یا هر دو طرف، استراتژی «اجتناب از تعارض» را انتخاب کرده‌اند و این استراتژی در بلندمدت ممکن است رابطه را به نقطه شکست ناگهانی برساند. بسیاری از ازدواج‌های موفق تفاوت درخلق، علایق و ارزش‌های خانوادگی دارند و در اموری مثل پول، شغل، بچه‌ها و ... با همدیگر بگومگو دارند ولی این مسائل را با رابطه دوستانه و احترام‌متقابل همراه لذت‌بردن در کنار یکدیگر به تدریج مدیریت می‌کنند درحالی که زوج‌های ناراضی همه این موارد را زیر سوال برده و دایم با سرزنش، تحقیر و توهین به تدریج انسجام زندگی را سست‌تر و ناپایدارتر می‌کنند.

۳- شباهت شخصیت‌ها تضمین‌کننده رابطه موفق است

موفقیت در رابطه عاطفی، بیش از هر چیز، از جنس مهارت است نه صرفا شباهت. حتماً شما هم شنیده‌اید که گاهی اوقات برخی افراد می‌گویند ما با همسر یا شریک عاطفی‌مان به بن‌بست رسیدیم. به خاطر این که تفاوت‌های شخصیتی داشتیم. یا این که ترجیحات‌مان در سبک زندگی فرق داشت. حتی افراد بسیاری قبل از دوستی و ازدواج می‌کوشند با بررسی ویژگی‌های شخصیتی خود و طرف‌مقابل، احتمال تنش و جدایی را کاهش دهند. این موضوع را نفی نمی‌کنیم، اما تأکید می‌کنیم که شباهت‌های شخصیتی، تضمینی برای یک رابطه موفق نیست. رابطه موفق، یعنی مدیریت موفق تعارض‌ها. شبیه‌ترین شخصیت‌ها هم ممکن است در تعارض‌های زندگی به بن‌بست برسند. در مقابل، ممکن است افرادی که شباهت چندانی هم با یکدیگر ندارند، بتوانند با مدیریت موفق تعارض‌ها در کنار هم بمانند و از زندگی لذت ببرند. ازدواج موفق، ازدواجی است که از یک‌سری ویژگی‌های رفتاری مثبت، باور‌های درست و واقعی پرشده و باور‌های غیرواقعی و افسانه‌ای و همچنین ویژگی‌های رفتاری تخریبگر رابطه در آن وجود نداشته باشد. اصولاً زن و مردی می‌توانند چنین ازدواجی را بسازند که به خوبی درباره رابطه موفق و اثرگذار مبتنی بر باور‌های دقیق و علمی و منطقی بکوشند.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مهمترین علت طلاق در ایران ازدواج است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
وکلا عامل طلاق هستند
آخرین اخبار