پرونده‌ای که فوتبال ایران را تکان می‌دهد

در روز‌های گذشته اکثر سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و همین‌طور کانال‌های مهم خبری پرده از مبارزه با فساد در فوتبال برداشته و نوشته‌اند که قرار است دستگیری‌های تازه‌ای رخ دهد.

نزدیک به دو دهه قبل، نهاد‌های نظارتی دست به اقدام مهمی زدند و با دستگیری بعضی ازدلالان ومفسدان فوتبال توانستند به پاکسازی فوتبال کمک کنند. در آن زمان موج این دستگیری‌ها جنجال زیادی به پا کرد ولی حال آن به نفع فوتبال ایران بود. حالا موج دوم هم از راه رسیده است. در روز‌های گذشته اکثر سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و همین‌طور کانال‌های مهم خبری پرده از مبارزه با فساد در فوتبال برداشته و نوشته‌اند که قرار است دستگیری‌های تازه‌ای رخ دهد.

روزشنبه همین هفته، خبری منتشرشد مبنی براین‌که پای بعضی مدیران ارشدفدراسیون فوتبال به پرونده جنجالی بازشده است. خبرگزاری تسنیم هم در خبری نوشت: «براساس برخی اطلاعات تازه انتشار یافته پای چند مدیرفوتبالی سرشناس، چند مدیر ارشد فدراسیون فوتبال وچندین فعال رسانه‌ای به یک پرونده فسادبزرگ بازشده است. گویا مقدار «رشوه» جابه‌جا شده زیاد است و می‌تواند شوک بزرگی به فوتبال ایران وارد کند. قطعا فدراسیون فوتبال باید به زودی درباره جزئیات این پرونده مهم اطلاع‌رسانی کند.»

خبر اولیه

حدود دو هفته پیش یک منبع آگاه در فدراسیون فوتبال گفت: روسای یکی از کمیته‌های فدراسیون فوتبال برای پاسخگویی درباره پاره‌ای ابهامات نزد مقام‌های مسئول رفته است. یکی از مدیران فوتبال ایران در این باره گفت: «تا جایی که می‌دانیم از ایشان سلب مسئولیت شده و کار را به فرد دیگری سپرده‌اند چراکه ابهاماتی به وجود آمده است.» در همین حال نهاد‌های نظارتی به صورت گسترده دلالان و ایجنت‌ها را فراخواندند تا بتوانند در این زمینه هم تحقیقات بیشتری کنند و هم به وضعیت آنها سر و سامان دهند. شنیده می‌شود بعضی‌ها در این زمینه ممنوع‌الکار شده و نمی‌توانند در فصل جدید فعالیت کنند. تحقیقات نشان می‌دهد

شبکه‌ای از یک باند رسانه‌ای در همکاری با بعضی از این ایجنت‌ها تشکیل شده که حاصل آن فعال شدن آپشن قرارداد بعضی فوتبالیست‌ها و افزایش درآمد طرفین بوده که درنهایت به باشگاه‌ها ضربه زده است. همچنین پای بعضی باشگاه‌های صنعتی هم به ماجرا باز شده است. به طور مثال باشگاهی که در ۴ سال گذشته پول‌های نجومی خرج کرده و حتی بحث حضور جادوگر در آن مطرح بوده، درگیر این پرونده شده و مدیریت وقت آن با مشکلاتی مواجه شده است. درباره سرمربی فعال در این تیم نیز ابهامات بسیاری به وجود آمده است. حتی فایل‌های صوتی ازاین مربی موجود است که اظهارات عجیبی انجام داده است. منابع خبری دیروز به جام‌جم گفتند در این پرونده‌های جنجالی پای بعضی از فعالان رسانه‌ای هم وسط است و به زودی آنها نیز دستگیر خواهند شد، زیرا در داد و ستد‌ها نقش داشته و تلاش کرده‌اند بعضی از مدیران و مربیان را سفید کنند. همچنین رابطه یکی از مدیران با یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال برای او دردسر‌هایی به وجود آورده و پایش را به این پرونده باز کرده است. 

هم بعد از ظهر شنبه در تکمیل خبر‌ها نوشت: فدراسیون فوتبال نیز تایید کرده با فساد برخورد خواهد شد و منکر اتفاقات نشده است. این خبرگزاری نوشت: «فدراسیون فوتبال در واکنش به خبر‌ها اعلام کرد منشا مبارزه با فساد و تخلف احتمالی در حوزه فوتبال؛ فدراسیون است و همواره از بررسی هر گونه موضوعی که به سلامت فوتبال کمک کند، استقبال کرده و خواهد کرد و با متخلفان احتمالی برخورد لازم در چارچوب قوانین ذیربط صورت می‌گیرد.»

پرونده تخلف این مدیران، ایجنت‌ها و فعالان رسانه‌ای در حال حاضر در دادگاه است و آنها نیز برای ادای توضیحات بیشتر احضار شده‌اند. گویا بخشی از مساله به داوری ارتباط داشته و قرار است در این عرصه هم اتفاقات مثبتی صورت گیرد. در همین حال تاج به مقامات اعلام کرده باید هر چه زودتر زمینه برای ورود VAR به ایران مهیا شود چراکه گاهی اوقات کار از دست آنها هم خارج است. منابع خبری می‌گویند رئیس فدراسیون چند بار در محفل‌های دوستانه انتقاد شدید از اشتباهات بعضی داوران به گونه‌ای درباره عملکرد آنها صحبت کرده که برای خودش نیز ابهام زیادی پیرامون ورودشان به شرط‌بندی یا رشوه‌گیری مطرح بوده است. 

استقبال مسئولان

برخورد با فساد در هر حوزه‌ای باید با استقبال مدیران مواجه شود. درفوتبال نیز از بین رفتن فساد می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت باشد. مدیران فوتبالی اکثرا از این موضوع استقبال کرده‌اند. میرشاد ماجدی، رئیس هیات فوتبال تهران و عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در واکنش به این پرونده جنجالی می‌گوید: «چقدر خوب است که دستگاه‌های نظارتی به آن درجه از شناخت رسیده‌اند که اگر فساد وجود دارد، باید برداشته شود. بنده به عنوان مدیر فوتبالی به این موضوع کمک خواهم کرد. اگر چیزی را بدانیم، خواهیم گفت و معرفی خواهیم کرد. باید دست این عزیزان را بوسید. بعضی قصد نهادینه کردن فساد در فوتبال را دارند و باید دست‌شان قطع شود. دَم کسانی که وارد این کار شوند و مشغول بررسی پرونده هستند، گرم! از این عزیزان می‌خواهم تا ته قضیه بروند و شفاف آن را بررسی کنند. امیدوارم مثل بعضی موارد نباشد که تا یکی، دو مرحله بروند یکی دو نفر چند ماه محروم شوند، اما اصل قضیه ادامه داشته باشد.» 

توضیح کمیته اخلاق

بعد از انتشار خبر دستگیری‌ها در فوتبال به دلیل فساد و رشوه، فدراسیون فوتبال نیز بیانیه‌ای کوتاه ورسمی منتشرکرد ونوشت: «تحقیقات پیرامون پرونده مطروحه که به سال ۱۴۰۰ مربوط می‌شود، در هماهنگی کامل با نهاد‌های ذیربط و مراجع ذیصلاح در کمیته اخلاق فدراسیون درحال رسیدگی بوده وتشریفات مرتبط در دایره تحقیقات تاتعیین تکلیف پرونده و مستند به قوانین وکد‌های اخلاقی فدراسیون بین‌المللی فوتبال، کنفدراسیون فوتبال آسیا و آیین‌نامه اخلاقی فدراسیون فوتبال ادامه خواهد داشت.»

منبع: جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mehdi
۱۷:۱۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مکالمه داوران را هم پیگیری کنند، چطور یک تیم با هر مربی و بازیکن و دروازه بان و مدیرعاملی قهرمانش می کنند، ولی یک تیم مانند سپاهان با تمام امکانات و بهترین مربی ها نابودش میکنند، فقط گل آفساید و پنالتی نیست بلکه حمله حریف را باخطای الکی گرفتنه. رسانه هم که جای ظالم و مظلوم را به راحتی عوض می کنه. عدالتم آرزوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
بخاطر همین هست که ما دیگه فوتبال نمی بینیم چون نتایج بر اساس توانایی و غیرت بازیکن بدست نمیاد ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
به خاطر همین فسادهست که فوتبالیستهافاسدمی شن مخصوصأ دروازه بانها
آخرین اخبار