در جلسه هیئت دولت مطرح شد؛

گزارش‌های مجامع بین‌المللی از روند بهبود شاخص‌های اقتصادی ایران

مخبر با اشاره به وضعیت مطلوب شاخص‌های اقتصادی و گزارش‌های مجامع بین‌المللی، وزیر اقتصاد را مامور کرد تا نسبت به اطلاع‌رسانی آنها اقدام کند.

محمد مخبر صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با محکومیت شدید تداوم جنایات رژیم صهیونیستی به غزه، به خصوص حمله به محل اسکان پناهندگان در رفح، از سرپرست وزارت امور خارجه خواست تا به طور جدی اقدامات حمایتی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حقوق مردم فلسطین به خصوص اهالی غزه را با همان همت و تلاش شهید امیرعبداللهیان، دنبال کند.

سرپرست ریاست جمهوری حمایت و پیگیری حقوق مردم فلسطین به ویژه غزه را یکی از حقوق رئیس جمهور شهید بر گردن دولت دانست.

مخبر در بخش دیگری از سخنانش تمجید از مهارت و توانمندی‌های شخصی شهید دکتر رئیسی در احیای ارتباطات بین‌المللی کشورمان را یکی از نکات مشترک در سخنان سران و مقامات خارجی که در روز‌های پس از شهادت دکتر رئیسی با آنان دیدار یا گفتگو داشته، عنوان کرد و اظهار داشت: تقریبا همه این مقامات تصریح داشتند که رئیس جمهور شهید، نقش موثری در احیا و ارتقای سطح روابط خارجی کشورمان داشته است.

سرپرست ریاست جمهوری گفت: یکی از مسئولیت‌های جدی همه اعضای دولت پیگیری مسئولانه و مستمر اجرای قراردادها، توافقات و تفاهمنامه‌های خارجی منعقد شده در دوران ریاست جمهوری شهید دکتر رئیسی است. همچنین لازم است سرپرست وزارت امور خارجه گزارش جامعی از تلاش‌ها و دستاورد‌های رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید کشورمان در گسترش و ارتقای سطح روابط بین‌المللی کشور تهیه و ارائه کند.

سرپرست ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تدوین برنامه‌هایی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با هدف کمک به تسهیل و تسریع در تحقق شعار سال و اختصاص بودجه به این برنامه‌ها، از وزرا و روسای دستگاه‌های اجرایی مسئول خواست تا کارگروه ویژه‌ای را برای پیگیری و اجرای برنامه‌های تدوین شده در دستگاه متبوع خود ایجاد کنند و شخصا بر ایفای مسئولیت‌های آنها در این زمینه نظارت داشته باشند.

مخبر در ادامه با اشاره به وضعیت مطلوب و رو به بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور و گزارش‌های مجامع و سازمان‌های بین‌المللی در این رابطه و پیش‌بینی‌های آنها درباره استمرار این روند، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی را مامور کرد تا این گزارش‌ها را جمع‌آوری و نسبت به اطلاع‌رسانی موثر از آنها به افکار عمومی اقدام لازم را به عمل آورند.

سرپرست ریاست جمهوری همچنین با اشاره به برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای گسترش تولید و استفاده از خودرو‌های برقی عمومی و شخصی و نیز موتورسیکلت‌های برقی، از وزرای صمت و نیرو و نیز شهردار تهران خواست تا تسریع در اجرای این برنامه را با هدف مدیریت مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های محیط زیستی از ناحیه حمل و نقل و تردد وسایط نقلیه بنزینی و گازوئیلی، به طور جدی دنبال کنند.

مخبر در پایان سخنان خود با اشاره به تصمیماتی که روز گذشته برای ساماندهی به وضعیت بازار بورس اتخاذ شد و تاثیرات مثبتی که در همان روز بر وضعیت شاخص‌ها داشت، با تاکید بر استمرار حمایت‌ها از این بازار خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان بورس برای ایجاد اطمینان و ثبات بیشتر در بازار بورس، زمینه ورود هر چه سریع‌تر بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ کشور به این بازار را تسهیل کنند.

پیش از سخنان سرپرست ریاست جمهوری در جلسه امروز هیئت دولت وزیر نفت در گزارشی از اقدامات وزارت نفت در دولت شهید دکتر رئیسی، با بیان اینکه به گواه همه فعالان، نخبگان و کارگران صنعت نفت اقداماتی که در این دولت در صنعت نفت انجام شده در هیچ دوره‌ای نظیر نداشته است، خبر داد: در طی هفته‌های آینده ۲۳ طرح در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت با اعتباری بالغ بر ۴.۶ میلیارد دلار افتتاح خواهد شد که همه آنها از مطالبات و خواسته‌های رئیس جمهور شهید بود.

مهندس اوجی جمع‌آوری ۴ میلیون مترمکعب گاز‌های مشعل، افزایش سه میلیون تنی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، افزایش ۸ میلیون تنی ظرفیت مخازن نفت و بهره‌برداری از ۴۶۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی را از جمله طرح‌های آماده افتتاح عنوان کرد و افزود: اینها طرح‌هایی است که علی‌رغم اهمیت، در دولت‌های گذشته مغفول مانده بود و بهره‌برداری از آنها علاوه بر ثمرات متعدد و متنوع، با کاهش ۴ میلیون مترمکعبی گاز‌های مشعل و نیز کاهش ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تردد روزانه تانکر‌های انتقال فرآورده‌های نفتی در جاده‌های کشور، تاثیر قابل توجهی در اجرای قانون هوای پاک، مصرف گازوئیل و حوادث و تلفات جاده‌ای خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری موفق همایش پولی و بانکی در هفته گذشته و حضور تقریبا همه کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه پولی و بانکی کشور در این همایش اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز و نرخ بهره در کوتاه مدت و رشد نقدینگی در بلندمدت بر نرخ تورم تاثیرگذار هستند؛ در دولت مردمی تمام متغیر‌های پولی تاثیرگذار بر تورم بعد از سال‌ها کاهشی شدند.

فرزین اضافه کرد: بر این اساس نرخ رشد نقدینگی کشور که در ۲۵ سال گذشته به طور متوسط ۲۸.۲ و در ۶۲ سال اخیر ۲۵.۷ بود، در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد کاهش یافت که اقدامی با اثرات مثبت بلندمدت بر اقتصاد و نرخ تورم است. همچنین نرخ رشد پول در اسفند ۱۴۰۲ به ۱۵.۳ درصد کاهش یافت که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش انتظارات تورمی دارد و این رقم در ۱۳ اردیبهشت به ۱۲.۸ درصد کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به نرخ تورم تولیدکننده ۱۰۷ درصدی در آغاز به کار دولت سیزدهم و ۵۰ درصدی در ابتدای سال ۱۴۰۲، از کاهش این رقم به ۲۳.۲ درصد در حال حاضر به عنوان یک شاخص پیش‌نگر مهم خبر داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این جلسه به اقدامات دولت مردمی برای انحصارزدایی از عرصه‌هایی که برای سال‌های متمادی در‌های ورود به آن بسته بود، اشاره کرد و در توضیح آن گفت: یکی از این بخش‌ها مشاوران رسمی مالیاتی بودند که در طول ۱۰ سال پیش از این دولت تنها ۵۴۸ کارشناس جدید مجوز فعالیت دریافت کرده بودند، اما در دولت مردمی در مرحله اول ۱۱۳۰ مجوز و در آزمون اخیر که نتایج آن دیروز اعلام شد نیز ۵۳۰ کارشناس جدید پذیرفته شده‌اند. این اقدام علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان توانمند رشته‌های اقتصادی، دسترسی فعالان اقتصادی به مشاوران رسمی مالیاتی را نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای تسهیل می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
شهدای خدمت ازآن بالا شاهد پیشرفت و نتیجه کارتون هستید اینا به خاطر تلاش شماست ملت تا ابد ممنون شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
تو رو خدا مصالح ساختمانی رو دریابید چرا قیمت ها نسبت به بهمن ۱۴۰۲ اینقدر گران شده است.
مسکن ملی با این شرایط می خوابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
جناب مخبر عزیز، بورس هر کشوری آیینه ی تمام نمای اقتصاد اون کشور محسوب میشه . لطف کنید و یک نیم نگاهی به وضعیت بورس سقوط کرده بیندازید . پرتفوی سهامداران ضرر و زیان ۹۰ درصدی را نشان میده . جنابعالی چگونه در مورد رشد اقتصادی تو این ۳ سال آمار و ارقام دروغی تحویل مردم می دهید ؟!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
از اوضاع بورس مشخصه بعد از ۴سال هنوز به اصل پول مان نرسیده ایم
آخرین اخبار