تولیت آستان قدس رضوی:

نخبگان اسلامی الگوهای دقیقی از عدالت را به جامعه ارایه دهند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: کسانی که دل در گروه مکتب قرآن و ولایت دارند، به‌ویژه نخبگان و اندیشمندان اسلامی با تامل و اندیشیدن در چهارچوب فکری امامت و ولایت، چه در ساحت نظر و چه در وادی عمل الگوهای دقیقی از عدالت را برای سطوح مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی به‌خصوص در سطح حکمرانی و مسائل مرتبط با آن ارائه دهند.

حجت الاسلام احمد مروی روز دوشنبه در پنجمین همایش جهانی امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی گفت: لازم است این افراد نظریه های درستی از عدالت را تبیین کرده و چیستی و بایسته های عدالت را در افق تمدن اسلامی روشن سازند.

وی با اشاره به یکی از خطبه های امام علی (ع) در نهج البلاغه، گفت: حضرت حق نه تنها مظهر عدل است بلکه عین عدل و عدالت است، یکی از اسامی حسنای او عدل است و این جهان خلقت و نظام هستی که از فیض الهی نشات گرفته نیز تجلی عدل و مبتنی بر عدالت است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: علاوه بر عدالت تکمیلی در جهان طبیعی، در نظام و زیست انسانی نیز عدالت مورد توجه و تاکید معارف وحیانی است، حضرت امام رضا(ع) ترسیم سه گانه ای از مظاهر عدالت در جوامع انسانی دارند که بسیار حایز اهمیت است.

حجت الاسلام مروی به تشریح نگاه امام رضا(ع) در خصوص مظاهر عدالت در جوامع انسانی پرداخت و گفت: در نگاه حضرت رضا (ع) نخستین تجلی عدالت در روابط انسانها با یکدیگر است که آن حضرت می فرمایند "کسی که با مردم در تعامل است ولی ظلم نمی کند، با مردم سخن می گوید اما دروغ نمی گوید به آنها وعده می دهد و به آن عمل می کند، مروت او کامل و عدالت او آشکار و عیان است".

وی ادامه داد: کلام مزبور از امام رضا(ع) دارای نمایه های دقیقی از عدالت ارتباطی انسانی است، در این تبیین و تفسیر همانا کسی که مال مردم را چپاول می کند عادل نیست، آن کس که با اعتماد به مردم، دروغ می گوید و جان و روان آنان را ناامن می کند، همچون چپاولگر جان و مال انسانها از عدالت انسانی فاصله دارد.

تولیت آستان قدس رضوی مرتبه دوم از عدالت در جوامع انسانی از کلام امام رضا(ع) را "عدالت در حکمرانی" دانست و گفت: امام رضا (ع) فلسفه حکمرانی الهی را اقامه قسط و عدل دانسته و عدالت زمامدار اسلامی را در دروغ نگفتن، به عدالت رفتار کردن و عمل کردن به وعده ها می داند و در یک کلام می فرمایند که "حکمرانی و زمامداری عدالت گرایانه در صدق گفتار و وفای به وعده ها محک می خورد".

وی بیان کرد: زمامدار هر روز و هر لحظه در معرض سخن گفتن و وعده دادن است اما نکته قابل توجه آن است که هیچ بخشی از حکمرانی او نباید از مدار عدالت دور شود و هر تصمیم و اجرای او باید با ترازوی عدل و عدالت همساز باشد.

تولیت آستان قدس رضوی مرتبه سوم از دیدگاه امام رضا(ع) درباره عدالت در جوامع انسانی را "تکامل و تعالی انسان" دانست که در امام معصوم(ع) تجلی و ظهور می یابد.

به گفته حجت الاسلام مروی، امام رضا (ع) تجلی عدل را در نظام خلقت و تکوین دانسته و تجلی عدل الهی را در وجود پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) ترسیم می کند، لذا عدالت، اسم جاری حضرت حق در مراحل گوناگون و مراتب مختلف است.

وی بیان کرد: از منظر تاریخی می توان به عدالت به مثابه مهمترین پدیده تاریخی بشریت نگریست و امروز انسان عصر جدید، بیش از هر زمان دیگری تشنه گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تبیین کند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز ماهیت گفتمانی استعمارگران دیروز و نواستعمارگران امروز به خوبی برای تمام جهانیان افشا و روشن شده است که چگونه از دل چنین گفتمانی، زنجیره ای از تبعیض های گسترده رقم می خورد و خم به ابروی مدعیان عدالت و برابری نمی آید.

حجت الاسلام مروی اظهار کرد: حمایت تمام قد دولت های غربی از ظلم صهیونیست ها در ماه های اخیر دلیل آشکاری بر پوچ بودن اظهارات عدالت خواهانه غرب است و امروز کمتر کسی در دنیا می‌تواند آزادی‌خواهی دولت های مستکبر و خودبرتربین غربی را باور کند و به آن دل ببندد.

وی اضافه کرد: همایش جهانی اهل بیت (ع) در اندیشه تمدنی امام رضا(ع) فرصتی مهم برای تاملات و گفتگوهاست، امید است مقالات و سخنرانی‌هایی که در این همایش ارایه می شود بتواند با افق‌گشایی در مسیر تبیین جایگاه عدالت، در ترویج معارف رضوی گام‌های ارزشمندی بردارد.

پنجمین همایش جهانی حضرت رضا (ع) با شعار «عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس» با حضور اندیشمندان ایرانی و بین المللی از امروز، به مدت ۲ روز در مشهد برپا شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار