آیت الله سبحانی:

عزت‌بخشی به اسلام، ویژگی‌ جانشینان پیامبر(ص) است

آیت‌الله جعفر سبحانی گفت: عزت بخشیدن به اسلام، از ویژگی‌های ممتاز جانشینان دوازده‌گانه پیامبر اسلام (ص) است که این ویژگی به هیچ وجه در خلفای اموی و بنی‌عباس نبوده است.

آیت‌الله جعفر سبحانی روز دوشنبه در پیامی به پنجمین همایش جهانی امام رضا (ع)، که توسط فرزند ایشان خوانده شد، نوشت: آیات قرآنی و روایات نبوی حاکی از آن است که پیامبران پیش از بنی اسرائیل نیز دارای خلفای ۱۲گانه بوده اند و از نظر تاریخی شمار حواریون حضرت عیسی نیز ۱۲ نفر بود و این سنت همچنان ادامه داشت و در "صحیص بخاری" و "صحیح مسلم" نیز از ۱۲ خلیفه برای پیامبر اسلام (ص) نام برده شده است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های جانشینان ۱۲گانه پامبر (ص)، عزت بخشی به اسلام بود و حال آنکه خلفای اموی و بنی‌عباس چنان رفتار نکردند که بتوانند ملاک عزت اسلام باشد بلکه روی زمین را با خون افراد بیگناه رنگین کردند و زندان‌ها را از افراد بیگناه که وابستگان به خاندان اهل بیت (ع) بودند، پر کردند.

آیت الله سبحانی بیان کرد: اگر به طور بی‌طرفانه به تاریخ نظر بیفکنیم ۱۲ خلیفه پیامبر (ص)، که از امیر مومنان (ع) آغاز شده و به حضرت مهدی(عج) ختم می‌شود، مصداق بارز این روایات بوده اند.

وی با اشاره به موضوع پنجمین همایش جهانی امام رضا(ع) "عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس" گفت: ستم‌زدایی از چهره امت‌ها، از شیوه پیامبران است که پیوسته در کنار مستضعفان بودند و امام علی(ع) شرط پذیرش بیعت مهاجر و انصار را در مرحله چهارم ستم‌زدایی معرفی می‌کند.

این مرجع تقلید افزود: آنگاه که ستم بزرگ و چشم‌گیر باشد، اهل معرفت و کمال با آن مبارزه می‌کنند اما اگر ستم جزیی و کوچک باشد از آن صرف نظر می‌کنند، اما علی بن موسی الرضا (ع) کوچکترین ستم را نیز پذیرا نبود.

وی عنوان کرد: شیخ صدوق در کتاب "عیون اخبار الرضا" می‌نویسد که ابراهیم بن محمد همدانی می‌گوید از حضرت رضا(ع) شنیدم که فرمود "آن کس که گناهکار را دوست بدارد خود گناهکار است و آن کس که انسان فرمانبردار را دوست بدارد او خود فرمانبردار است و آن کس که ظالم را کمک کند او خود ظالم است و آن کس که عادلی را خوار کند او خود ظالم است و در این مورد فرقی بین اولاد رسول و غیره نیست".

برچسب ها: مرجع تقلید ، عزت بخشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار