دانشنامه فرق و مذاهب توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شد

مدیر گروه علمی کلام و علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: دانشنامه فرق و مذاهب اسلامی که توسط این مرکز تهیه شده به دنبال این است که عقاید و آرای شیعه را به صورت دقیق به دیگر مذاهب ارائه کند.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شیر ملکی روز دوشنبه در نشست خبری رونمایی از نرم افزار دانشنامه فرق و مذاهب گفت: در بحث فرق و مذاهب این ضرورت احساس شد که کار فرقه شناسی دنبال شود و مهمترین ضرورت‌های این کار تعامل بین مذاهب و تلاش برای پیدا کردن نقاط مشترک مذاهب و ایجاد وحدت بین مذاهب می‌باشد.

مدیر گروه علمی کلام و علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بیان کرد: در تدوین دانشنامه فرق و مذاهب اسلامی این ضرورت احساس شد که عقاید شیعه را از کتاب‌های مذهب خود یا از دیدگاه‌های سایر مذاهب جمع‌آوری کنیم و نگاه فرق و مذاهب دیگر در مورد تشیع نیز شناسایی شود.

او ادامه داد: در دانشنامه فرق و مذاهب اسلامی، ۱۸۲ عنوان کتاب در ۲۳۳ جلد به مخاطبان ارائه شده‌است و در ۷۰ عنوان از این مجموعه، تحلیل درختی شده که ۳۰ عنوان مربوط به کتاب‌های قرن دوم تا سیزدهم در باب فرقه شناسی است.

شیرملکی افزود: در دانشنامه فرق و مذاهب، ۲۲۰ فرقه را تعریف کرده‌ایم و در مجموع نام یک‌هزار فرقه در آن آمده‌است.

مدیر گروه علمی کلام و علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی یادآور شد: یک گروه علمی پنج نفره پژوهشی، پنج سال روی دانشنامه فرق و مذاهب کار کرده‌اند و هشت هزار ساعت کار روی آن کار انجام شده‌است.

مدیر گروه علمی کلام و علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتر اسلامی (نور) افزود: نمایه‌ها و شاخه‌های دانشنامه عربی است و به فارسی و انگلیسی ترجمه می‌شود.

مدیر گروه علمی کلام و علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی افزود: آیین رونمایی از نرم افزار فردا در مشهد ذیل کنگره بین المللی امام رضا (ع) در پنل فرق و مذاهب در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار خواهد شد.

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در سال ۱۳۶۸ تأسیس شده‌است.

اشاعه فرهنگ غنی اسلام، تسهیل دستیابی به منابع و متون اصیل دینی و نیز سرعت بخشیدن به امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی با بهره گیری از فناوری اطلاعات و به کارگیری امکانات رایانه‌ای برای ارائه معارف حقّه اهل بیت علیهم السلام به جهانیان در شکل و قالب جدید، از اهداف مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی شمرده شده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار