واکنش آمریکا به اظهارات کمال خرازی درباره احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران در صورت تهدید موجودیت ایران واکنش نشان داد.

خبرنگاری در نشست خبری روز دوشنبه به وقت محلی «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه، از او درباره اظهارات کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی از او پرسید و گفت که خرازی اخیرا اعلام کرده در مواجهه با دشمن، ایران چاره‌ای جز تغییر دکترین هسته‌ای خود ندارد. نظر شما در خصوص این اظهارات چیست و آیا شما نگران تغییر این دکترین ایران هستید؟

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: اجازه دهید آنچه را که قبلاً گفته ام، تکرار کنم که رئیس جمهور بایدن و بلینکن وزیر امور خارجه اجازه نخواهند داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

ودانت پاتل تصریح کرد: «ما همچنان به ارزیابی خود ادامه می‌دهیم، اگرچه ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی لازم برای تولید یک سلاح هسته‌ای قابل آزمایش را انجام نمی‌دهد.»

این مقام وزارت خارجه ایران گفت: «ما معتقد نیستیم که رهبر عالی ایران هنوز تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که از نظر ما در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق یا متوقف شده است، گرفته باشد. اما باز هم اجازه نخواهیم داد ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.»

پاتل همچنین در پاسخ به سوال دیگری اضافه کرد: «ما راه‌هایی برای برقراری ارتباط با ایران در زمانی که به نفع ما باشد، داریم، من در مورد آنها اظهار نظر نمی‌کنم. اما من فقط تکرار می‌کنم که اجازه نمی‌دهیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.»

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره قطر گفته است: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته‌ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد و اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.

 رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره به سوالات متعددی از جمله در خصوص تحولات غزه، تغییرات ژئوپلیتیک در سطح منطقه به واسطه این جنگ و عملیات «وعده صادق» و همچنین تغییر نظم جهانی به سوی جهان چند قطبی پاسخ داده است.

 ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد، اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه پی در پی به بهانه‌های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته‌ای و حقوق بشر تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
از نظر آمریکا هیچ کشوری حق وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خاک توی سر سیاسیون آمریکایی شما اینقدر می ترسید چرا شاخ وشونه الکی میکشید بگویید غلط کردیم تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگه بمب اتمی داشته باشیم هم کشورمون از شر دشمنان بیمه میشه و هم جهان در صلح وسازش بیشتری قرار میگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
اجازه نمی دهم ظاهرا فکر میکنند مابرای موجودیتمان باید از آنها اجازه بگیریم و دائماً این جمله را تکرار میکند و باید مسئولین ارشد سیاسی و نظامی روشن و واضح و شفاف پاسخ این جملات را بدهند و اگر سکوت کنند نشان دهنده ضعف قطعی ایران است در برابر این دیو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
بم اتم بازدارنده است و
باعث صلح در جهان میشه
اگر همه کشورها بم اتم داشته باشند
اگر بم اتم خوبه .پس برای همه خوبه
و اگر بد است .برای همه بد است .به همین سادگی و قابل فهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما که تحریم هستیم ، لااقل اتمی بشیم ، تا این همه درد تحربم چشیدیم ، ارزشش را داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
با اون برجام بی جام و تعهد یه طرفه ایران همین شده اوضاع حداقل قبلش بدون تعهد اینطور تحریم نبودیم
آخرین اخبار