دادستان ایلام:

آتش زدن پس‌چرای مزارع جرم است

دادستان ایلام گفت: آتش زدن پس چرای مزارع بعد از برداشت محصول خلاف قانون بوده و جرم محسوب می شود.

عبدالوهاب بخشنده اظهار کرد: باتوجه به اینکه آتش زدن پس‌چرای مزارع باعث آلودگی زیست محیطی می‌شود، کشاورزان از آتش زدن پس‌چرای مزارع بعد از برداشت محصول خودداری کنند.

وی افزود: با کشاورزانی که پس‌چرای مزارع خود را بعد از برداشت محصول آتش می‌زنند، برابر قانون برخورد می‌شود.

بخشنده یادآور شد: برخی مواقع دیده می‌شود که کشاورزان پس‌چرای مزارع خود را بعد از برداشت محصول آتش می‌زنند که این اقدام، علاوه بر تبعات منفی زیست‌محیطی، احتمال سرایت آتش به دیگر مزارع یا اراضی مرتعی و جنگلی وجود دارد.

وی ادامه داد: تذکرات لازم در این خصوص به دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری و جهادکشاورزی داده شده است.

دادستان ایلام با اشاره به تراکم پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی و احتمال سرایت آتش به این اراضی، به کشاورزان توصیه کرد که از آتش زدن اراضی کشاورزی خود بعد از برداشت محصول اجتناب کنند.

به گزارش ایرنا، برخی از کشاورزان بعد از برداشت محصولاتی چون گندم، جو و کلزا به منظور آماده‌سازی زمین برای کشت بعدی اقدام به آتش زدن کاه و کلش باقیمانده در زمین‌های کشاورزی خود می‌کنند که این امر ضمن آلودگی محیط زیست باعث سرایت آتش به مراتع هم‌جوار اراضی کشاورزی می‌شود.

این گونه اراضی به علت از بین رفتن میکروارگانیسم‌های زنده موجود در سطح خاک، بعد از آتش سوزی حاصل‌خیزی و کیفیت خود را به تدریج از دست می‌دهند.

در سال زراعی جاری ۶۵ هزار هکتار از اراضی آبی و ۹۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان به زیر کشت گندم معمولی و دوروم رفته است.

پیش بینی می شود در سال زراعی جاری ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ میزان ۴۰۰ هزارتن گندم از مزارع استان برداشت شود.

استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی است.

برچسب ها: آتش زدن ، مزارع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.