۳۰۰ هزار دستگاه تراکتور فرسوده در کشور داریم

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون گفت: بنابر آمار ۳۰۰ هزاردستگاه تراکتور فرسوده در کشور وجود دارد که نوسازی آن در کاهش هزینه‌های سوخت تاثیر بسزایی دارد.

کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد در نشست خبری امروز گفت: در حوزه تراکتور ۵۵ درصد و در حوزه کمباین ۶۰ درصد فرسودگی داریم که براین اساس نیاز است که تراکتور و کمباین جدید وارد مزارع شود.

به گفته او، بنابر آمار  ۲۰ هزار دستگاه کمباین غلات داریم که ۱۲ هزار کمباین فرسوده است.

ذوالفقاری ادامه داد: هم اکنون یک شرکت تراکتورسازی بیش از ۹۰ درصد نیاز بازار را تامین‌ می‌کند و چندین شرکت هم وجود دارند که تیراژ بسیار محدودی دارند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد افزود: حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن گندم، ۳ میلیون تن جو و حدود ۳ تا ۴ میلیون نیز دانه‌های روغنی توسط کمباین غلات برداشت می‌شود که با یک درصد کاهش افت و ریزش از کمباین‌ها ۲۰۰ هزار تن به میزان تولید افزوده می‌شود. همچنین تراکتورهای فرسوده سوخت بیشتری مصرف می‌کنند که همین موضوع کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

ذوالفقاری افزود: سالانه تراکتور به طور میانگین ۸۰۰ ساعت فعالیت دارد که با رسیدن به سن فرسودگی هر ساعت ۳.۵ لیتر سوخت اضافه دارد که اختلاف سوخت ماشین آلات با عمر مفید و فرسودگی ۳۰۰ هزار دستگاه عدد بزرگی می‌شود.

او ادامه داد:  با توجه به آنکه کشاورزان در گرفتن سوخت ماشین‌های کشاورزی با مشکلات بسیاری روبه رو هستند، از این رو پیگیر هستیم که همانند دارندگان موتورسیکلت تکلیف سوخت ماشین آلات کشاورزی هم مشخص شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه ۳۰۰ هزار تراکتور فرسوده در کشور وجود دارد، افزود: سالانه ۵۰ هزار تراکتور در کشور تولید شود، ۲۰ هزار دستگاه برای کسانی که متقاضی تراکتور هستند و قبلاً نداشته‌اند. با احتساب  تولید سالانه ۳۰ هزار تراکتور  بعد از گذشت ۱۰ سال ۳۰۰ هزار دستگاه فرسوده را می‌توان از رده خارج کرد که به طور قطع در این مدت تعداد فرسوده‌ها عدد بزرگ‌تری خواهد بود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی وزارت جهاد ادامه داد: یکی از مشکلاتی که همیشه در صدور کارت سوخت عنوان می‌شد این بود که تراکتورها و کمباین‌ها پلاک ندارند، درحالیکه  بیش از ۹۸ درصد تراکتورها و بیش از ۹۰ درصد کمباین‌ها دارای پلاک هستند.

او به کاهش سوخت ماشین‌های کشاورزی در برخی استان‌ها ناشی از قاچاق سوخت، گفت: گرچه  منکر قاچاق سوخت در همه حوزه‌ها نیستیم، اما معتقدیم کاهش سهمیه سوخت راهکار مناسبی نیست و باید در مورد آن بررسی‌های لازم صورت گیرد.
 
ذوالفقاری با بیان اینکه ۵۰ هزار دستگاه تراکتور و ۱۵۰۰ دستگاه کمباین غلات برای سال ۱۴۰۳ نیاز داریم، افزود: امسال حدود ۲۰ هزار دستگاه تراکتور و کمباین نیاز داریم که این میزان به وزارت صمت اعلام شده است.
 
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد با بیان اینکه ۳۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی در حال اجراست، افزود: بیش از ۹۰ درصد این عدد توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شده است. وظیفه ما نیز رفع موانع از جلوی پای سرمایه‌گذاران و کمک به آنها برای تکمیل پروژه‌ها است.
 
به گفته این مقام مسئول، ۵۵ درصد تراکتورهای موجود کشور  بالای ۱۳ سال سن دارند و ۶۰ درصد کمباین‌ها معادل ۱۲ هزار دستگاه فرسوده هستند.
 
او گفت: توزیع تراکتور تا سال ۱۳۹۹ دست وزارت جهاد کشاورزی بود ولی از ابتدای ۱۴۰۰ تصمیم گرفته شد که مانند شرکت‌های خودروسازی، شرکت تراکتورسازی نیز توزیع را برعهده گیرد که در این راستا سایتی تعریف شده است که کشاورزان می‌توانند ثبت نام کنند.
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تراکتور اولویت اول ماشین آلات سنگین
آخرین اخبار