تبهکاران تلگرام با نقاب پشتیبان سایت از مردم کلاهبرداری می‌کردند

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از کشف پرونده با موضوع دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربری شبکه اجتماعی تلگرام شهروندان توسط باند سه نفره خبر داد.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی مراجعه چندین نفر از شهروندان به پلیس فتا پایتخت مبنی بر دسترسی غیرمجاز به حساب کاربریشان در شبکه اجتماعی تلگرام مراتب به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا پایتخت قرار گرفت.

وی ادامه داد: صحبت مشترک شکات پرونده در اظهارات‌شان این بود که قصد فروش لوازم خود در یکی از سایت‌های خرید و فروش را داشتند که پس از درج و انتشار آگهی پیامی تحت عنوان پشتیبان دریافت کرده‌اند که حاوی درخواست تایید آگهی بوده و در متن پیام اشاره شده جهت عدم حذف آگهی باید کد تایید ارسال شده برای شماره تلفن‌شان را برای پشتیبان بفرستند.

سرهنگ معظمی گودرزی با اشاره به اینکه مجرمین با پوشش پشتیبان این سایت‌ها به کاربران پیام ارسال می‌کردند، افزود: در نهایت شکات پرونده بدون توجه به محتوای پیامکی که دریافت کرده بودند کد خواسته شده را برای متهمین ارسال می‌کردند و مجرمین نیز با استفاده از همین کد که در واقع کد فعالسازی و ورود به تلگرام شاکی بوده است وارد تلگرام آنان شده و با جعل هویت شکات از مخاطبین‌شان کلاهبرداری می‌کردند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با اشاره به سرعت عمل و اقدام هوشمندانه پلیس یادآور شد: ماموران اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند و با بررسی‌های فنی و سایبری موفق شدند در کمترین زمان ممکن ردپای مجرمین را در فضای مجازی شناسایی و پس از تشریفات قضایی متهمین که سه نفر بودند را شناسایی و دستگیر کنند.

وی با اشاره به اینکه گردش مالی این پرونده فقط در تهران بیش از ۳۰ میلیارد ریال است، تاکید کرد: طی بررسی‌های انجام شده این مجرمین علاوه بر تهران در بیش از ۱۰ استان کشور فعالیت مجرمانه داشته‌اند که تعداد شکات پرونده در تهران بیش از ۱۰۰نفر است و همچنان نیز در حال افزایش است.

سرهنگ معظمی گودرزی با اشاره به لزوم فعالسازی تایید رمز دو مرحله‌ای برای حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها به شهروندان توصیه کرد: در هنگام فعالیت در پیام رسان‌ها تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت کنند و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری خود به دیگران خودداری کنند.

وی گفت: همچنین در صورتی که پیامی در شبکه‌های اجتماعی از سوی دوستان و یا آشنایانتان مبنی بر درخواست واریز وجه دریافت کردید حتما از طرق دیگر نظیر برقراری تماس تلفنی صحت محتوای پیام ارسالی را قبل از واریز وجه احراز کنید و در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir و یا طی تماس با مرکز فوریت‌های سایبری با شماره ۰۹۶۳۸۰ با ما در میان بگذارید.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار