آغاز کوچ بهاره عشایر به چهارمحال و بختیاری

فرایند کوچ بهاره عشایر چهارمحال و بختیاری براساس تقویم اعلام شده از امروز ۲۵ اردیبهشت‌ماه از مناطق گرمسیری (استان خوزستان) به سمت این استان آغاز شد.

محمد محمودی مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: عشایر براساس تقویم کوچ از سمت خوزستان از پنج ایل‌راه اصلی وارد استان می‌شوند و تا آغاز فصل پاییز در دشت‌های این استان مستقر هستند.

وی در خصوص تامین آب مورد نیاز عشایر افزود: عشایری که چشمه و آب ثابت دارند در راستای اصلاح، مرمت و بهسازی چشمه‌ها اقداماتی انجام می‌شود.

محمودی اضافه کرد: از توان بخش خصوصی برای برطرف کردن مشکل تامین آب آن دسته از عشایری که مشکل تامین آب دارند استفاده می‌شود.

وی بیان داشت: آن دسته از عشایری که مشکل تامین آب ثابت دارند نیز به وسیله ۱۲ دستگاه تانکر آبرسانی آب آشامیدنی و احشام آنان تامین می‌شود.

محمودی با اشاره به وجود ۲هزار کیلومتر ایل‌راه عشایری ادامه داد: اداره کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با استفاده از سه دستگاه لودر و یک دستگاه بولدوزر برای بازگشایی ایلراه‌ها استفاده می‌شود.

به گفته وی با توجه به اینکه ایل‌راه‌ها در مناطق سخت‌گذر (صعب العبور) قرار دارند و براثر بارش‌های سنگین تخریب می‌شود بازگشایی و ترمیم این مسیر‌ها برای تردد عشایر الزامی است و برای سرعت بخشی در انجام کار از توان بخش خصوصی استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید


محمودی در خصوص تامین سهمیه آرد مورد نیاز جامعه عشایری، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده سهمیه آرد مورد نیاز جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری از طریق ۱۳۴ فروشنده آرد تامین و مشکلی در خصوص تامین سهمیه آرد مصرفی آنان در استان وجود ندارد.

وی در خصوص تامین پنل‌های خورشیدی مورد نیاز جامعه عشایری استان اظهار داشت: سال گذشته ۵۰۰ پنل خورشیدی با ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ارزش افزوده خریداری شده است.

محمودی ادامه داد: همچنین امسال نیز برنامه تامین یک هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی از سوی شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری برای عشایر در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: نهاده‌های مورد نیاز دام عشایر چهارمحال و بختیاری نیز از طریق اتحادیه‌های عشایری تامین و کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

گفتنی است؛ جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با بیش از ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است.

عشایر چهارمحال و بختیاری با بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک دارند و سالانه افزون بر یک‌هزار تُن پشم، ۲۲ هزار تن گوشت قرمز و ۳۵ هزار تُن شیر در مناطق عشایری تولید می‌شود.

عشایر این استان در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار