شرایط مساعد بارش در فصل بهار منجر به افزایش کشت دیم شد

رئیس مرکز خشکسالی گفت: شرایط مساعد بارش در فصل بهار علاوه بر جبران بخشی از کم‌بارشی پاییز و زمستان به افزایش کشت دیم بویژه غلات کمک کرد.

احد وظیفه، رئیس مرکز خشکسالی  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار در انتهای فصل پاییز بارش‌ها ۴۳ درصد کمتر از نرمال بود که در فصل بهار بسیاری از کم بارشی‌ها جبران شد و تنها محدودیت‌هایی برای استان‌های دامنه البرز وجود دارد.

به گفته او، آمار‌ها حاکی از آن است که در استان‌های قزوین ۳۵ درصد، تهران ۳۵  درصد، سمنان ۳۸ درصد، خراسان رضوی ۲۴ درصد، فارس ۱۷ درصد، مرکزی ۸ درصد، آذربایجان شرقی ۱۹ درصد و زنجان ۱۲ درصد کمتر از نرمال بارش دارند.

وظیفه  با بیان اینکه چهارمین سال خشکسالی را سپری می‌کنیم، افزود: بنابر آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال آبی ۲۰۹ میلی متر بوده که با متوسط نرمال ۳ درصد اختلاف دارد، اما به طور کلی نرمال است.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: مدل‌ها نشان می‌دهد که بارش‌ها تا پایان اردیبهشت و اوایل خرداد ادامه دارد، اما بعید است که کم بارشی در مناطق تهران، خراسان رضوی و سمنان جبران شود. بر این اساس در این استان‌ها همچنان تنش آبی وجود دارد.

او با بیان اینکه کشاورزان در اکثر مناطق در حال برداشت محصولات کشاورزی هستند، افزود: کشاورزان با استفاده از نظر کارشناس هر استان نسبت به مبارزه علیه بیماری و کوددهی اقدام کنند.

وظیفه ادامه داد: شرایط مساعد بارش در فصل بهار در افزایش کشت دیم تاثیر بسزایی داشت به طوریکه منجر به رشد تولید غلات شد.

رئیس مرکز خشکسالی گفت: علی رغم شرایط مساعد بارش در اغلب نقاط کشور، بدلیل برداشت بی رویه از منابع سفره‌های زیرزمینی طی دهه‌های گذشته به کشاورزان توصیه می‌شود که مدیریت سختگیرانه عملیات کاشت و داشت و منابع آبی را در دستور کار قرار دهند، در غیر این صورت با استمرار این روند تمامی عرصه‌ها تبدیل به بیابان خواهند شد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار