روند کندِ نوسازی ادوات کشاورزی

خراسان شمالی از استان‌هایی است که کشاورزی، سهم شایانی در اقتصاد آن دارد که در صورت عبور از چرخه سنتی، و نوسازی ادوات افزایش بهره وری در تولیدات آن رقم خواهد خورد.

سال ۱۴۰۳ از سوی رهبر معظم انقلاب بعنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شد، در شعار امسال، مشارکت مردم، عنصر مهمی است که در حوزه‌هایی همچون کشاورزی، بدون کمک ابزار و لوازم آن تحقق نمی‌یابد.

بهره وری در بخش کشاورزی، با در نظر گرفتن عواملی حاصل می‌شود که توجه به کشاورزی مکانیزه یکی از آنهاست.

توسعه زیر ساخت‌های مکانیزاسیون در اولویت وزارت جهاد کشاورزی

ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی، یکی از شاخص‌های کلان توسعه بخش کشاورزی و از سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است به طوری که تنها پارسال با توزیع ۳۱ هزار دستگاه انواع تراکتور زراعی و باغی در کشور، این شاخص به ۱۷صدم اسب بخار در هکتار ارتقا یافت.

تنوع محصولات قابل کشت در ایران بسیار بالاست، اما افزایش بازده محصول و کیفیت تولید، نیازمند بهره گیری از علم روز و استفاده از ادوات و ماشین آلات زراعی نوین است.

روند کندِ نوسازی ادوات کشاورزیارتقای مکانیزاسیون، لازمه اجرای بهتر روش‌های نوین کشت.

تغییر الگوی کشت یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر برای بهره‌وری در بخش کشاورزی است. اجرای مطلوب این سیاست هم نیازمند ارتقای مکانیزاسیون است.

هم اکنون کشت مکانیزه برای گیاه دارویی زیره سبز انجام شده و این گیاه در سطح ۲۵۰۰ هکتار کشت شده است.

به گفته وحید صباغ مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با توجه به آغاز کشت ۱۱ هزارهکتار پنبه امسال در استان، استفاده از ماشین آلات در زمان کشت، علاوه بر افزایش سرعت، امکان کشت ردیفی موجب کاهش مصرف بذر می‌شود.

حفظ سلامت نیروی کار با بهره گیری از ظرفیت مکانیزاسیون

توسعه مکانیزاسیون، علاوه بر حفظ کیفیت محصول در برداشت کشتزارها، در حوزه برداشت محصولات باغی همچون گردو هم می‌تواند از مخاطرات جانی و آسیب‌های جسمی جلوگیری کند. هم اکنون در خراسان شمالی، هر ساله شاهد حوادثی، چون سقوط از درخت و تلفات جانی هستیم. سال گذشته سقوط جوان ۲۵ ساله در روستای گلی بجنورد از درخت گردو، موجب آسیب نخاعی به این فرد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.