سرمایه گذاری ۴۴ هزار میلیارد ریالی برای توسعه پهنای باند در آذربایجان شرقی

مدیر مخابرات آذربایجان شرقی از سرمایه گذاری ۴۴ هزار میلیارد ریالی برای توسعه پهنای باند در استان خبر داد.

 شهبازی با بیان اینکه ۴۴ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در دولت سیزدهم برای توسعه شبکه مخابرات استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است گفت: عمده این سرمایه گذاری‌ها در بخش باند پهن، فیبر نوری و توسعه بستر‌های تلفن سیار بوده است.

شهبازی اظهار کرد: فیبرنوری به عنوان تکنولوژی روز ارتباطات به تنهایی کافی نبوده و نیازمند تجهیزات ابتدایی و انتهایی است تامین، تهیه، نگهداری و بروزرسانی تجهیزات در این شبکه اهمیت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش توسعه مخابرات و فیبر نوری آذربایجان شرقی در سال گذشته انجام گرفته است افزود: تلاش می‌کنیم تا سازمان‌ها، ادارات، بانک‌ها، شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی استان را به فیبرنوری و امکانات مربوطه تجهیز کنیم.

وی با بیان اینکه در آذربایجان شرقی توجه بالایی به تامین فیبر نوری برای منازل داریم گفت: اغلب شهرک‌های صنعتی استان مجهز به فیبرنوری هستند.

شهبازی گفت: تقریبا شهر تبریز دارای پوشش کامل فیبر نوری است و یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر فیبرنوری در این شهر داریم اما با توجه به هزینه بالای کابل کشی فیبر نوری برخی مناطق تازه توسعه یافته مثل خاوران، نصر و مرزداران و مجتمع‌های داخل شهر تبریز را مکلف کردیم تا کابل کشی‌های داخلی خود را از همان ابتدا بر اساس فیبر انجام دهند.

وی با بیان اینکه مخابرات استان در ارائه خدمات و به خصوص توسعه شبکه فیبرنوری پس از تهران و البرز در جایگاه سوم قرار دارد اظهار کرد: از میان ۲هزار و ۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان بیش از یک هزار و ۲۰۰ روستا به اینترنت ثابت متصل هستند و ورودی بسیاری از روستا‌ها فیبر نوری دارند.

وی افزود: امروز تعداد ۴۰۰ هزار کاربر اینترنت در استان داریم که ۲۲ هزار کاربر به فیبرنوری متصل هستند ولی ظرفیت واگذاری شبکه فیبرنوری به ۲۰۰ هزار خانوار در استان وجود دارد.

مدیر مخابرات آذربایجان شرقی با بیان اینکه حدود ۱۲ هزار کیلومتر شبکه فیبرنوری در استان وجود دارد گفت: برخی برنامه‌ها و پخش زنده‌های مهم در استان از جمله پخش مسابقه فوتبال در بستر فیبر نوری انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: تکنولوژی سیار بیش از ۱۰۰ روستای استان طی امسال از ۲ جی به ۳ جی و ۴ جی تبدیل شده و سایت جدید برای ۴۰ روستا نصب و راه اندازی شده و توسعه تکنولوژی بیش از ۷۰ روستا را نیز در برنامه داریم.

شهبازی گفت: برای تعداد ۲۵ روستا در نوار مرزی استان که مشکل خط دهی دارند دکل برق و انتقال آماده شده تا در صورت تایید وزارتخانه تکنولوژی منطقه را تغییر دهیم و هموطنان این مناطق نیز از شبکه مناسب خط دهی و اینترنت بهره‌مند شوند. این طرح در صورت ابلاغ تا شهریور ماه اجرایی می‌شود.

وی در خصوص پوشش دهی ضعیف مخابرات در برخی شهرک‌های صنعتی استان اظهار کرد: اپراتور‌های موبایل مایل به تقویت مناطق پرجمعیت هستند اما برخی مناطق از جمله جاده‌ها را دولت تکلیف کرده تا مخابرات و اپراتورها ۹۰ درصد جاده‌ها را پوشش دهد.

وی ادامه داد: اکنون فیبر نوری در شهرک‌های صنعتی پرازدحام مانند شهید سلیمی، سلیمانی، آیت الله هاشمی و سرمایه گذاری خارجی اجرایی شده و برخی شهرک‌ها و مکان‌هایی که برای اپراتور‌ها صرفه ندارد از طریق خودیاری اقدام می‌شود.

مدیر مخابرات آذربایجان شرقی با اشاره به مشکل برخی حفاری‌ها در سطح شهر تبریز و صدمه به کابل‌های فیبر نوری گفت: روزانه سه مورد سرقت در این حوزه داریم. دزد‌ها وقتی اقدام به کندن سیم‌های برق و فیبر می‌کنند با توجه به این‌که کابل‌های فیبرنوری ارزشی ندارند آنها را دور می‌اندازد.

وی با اشاره به زیر پوشش قرار گرفتن بخشی از آزادراه تبریز-سهند، اظهار کرد: تکلیف ما پوشش ۹۰ درصدی این آزادراه است و هنوز بخش‌هایی از این آزادراه هستند که خط دهی ندارند، برای بیمارستان مردانی آذر نیز یک دکل ۵۴ متری ساخته شده و مشکلات خط دهی رفع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.