سد شهید دهقان تایباد پس از ۲ سال احیا شد

رئیس اداره منابع آب تایباد گفت: بارش های اخیر باعث احیا و افزایش ذخیره آبی سد شهید دهقان پس از ۲ سال شد.

علی باب‌الحکمی رئیس اداره منابع آب تایباد گفت: سد شهید دهقان تایباد پس از ۲ سال خشک بودن، در پی بارش‌های اخیر احیا شد و هم اکنون ۲۵ درصد حجم آن پر است.

وی افزود: سد شهید دهقان ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب حجم مخزن آن است که از طریق رواناب‌های رودخانه رَوَس در حوزه باخرز تغذیه می‌شود.

رئیس اداره منابع آب تایباد ادامه داد: این سد در سال ۱۳۶۳ در حوالی روستای پل‌بند، واقع در شمال غربی این شهرستان، ساخته شد که ارتفاع آن از کف سد حدود ۲۰ متر می‌باشد.

سد اُستای سرریز شد

سد شهید دهقان تایباد پس از ۲ سال احیا شد

باب‌الحکمی بیان کرد: همچنین سد اُستای که ۲۸۰ هزار متر مکعب حجم مخزن دارد، در پی نزولات جوی امسال سرریز شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: سد اُستای از نوع سنگی-بتنی به ارتفاع ۲۳ متر می‌باشد که از مسیل‌های بالادست روستای اُستای، از توابع بخش میان‌ولایت تایباد، آبگیری می‌شود.

رئیس اداره منابع آب تایباد گفت: این ۲ سد مذکور در حوزه تایباد با کاربری ذخیره آب جهت استفاده در کشت و زراعت ایجاد شده اند که امسال، سال خوبی از لحاظ ذخایر آبی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی خواهد بود.

باب‌الحکمی تصریح کرد: بخش دیگری از آب رودخانه رَوَس باخرز به رود محسن آباد در حوزه تایباد می‌ریزد که باعث تقویت سفره‌های آب زیرزمینی در دشت کاریز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون آب سیلاب‌هایی که در روز‌های گذشته در مسیل‌های تایباد و باخرز جاری شده، از مرز‌های کشور خارج نشده است.

برچسب ها: منابع آبی ، سد آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۳
خداروشکر الحمدالله
آخرین اخبار