تجلیل از حافظان میراث مکتوب در قزوین

همزمان با ایام گرامیداشت اسناد ملی و میراث مکتوب، از خانواده‌هایی که آثار با ارزش تاریخی مکتوب را به مرکز اسناد و کتابخانه ملی اهدا کرده بودند تجلیل شد.

از ۱۲ خانواده و خاندان قزینی که دو هزار و ۸۰۰ برگ سند، ۳۰ نسخه کتاب خطی و چاپ سنگی، ۹۰۵ نشریه و ۴۶ مجلد از نشریات قزوین را به مرکز اسناد و کتابخانه ملی اهدا نموده اند تجلیل شد.

مجابی پژوهشگر و قزوین شناس گفت: اسناد و نوشته‌های خطی بخشی از میراث بشر هستند و آموزش با خط صورت دیگری گرفت. انتقال افکار با خط امکانپذیر بود و با اینکه دوره قبل از خط هم مهم بوده، اما اختراع خط، انقلابی در زندگی بشر صورت داد.

مجابی افزود: بیشترین سابقه در زمینه خط مربوط به ده هزار سال پیش است. قزوین یکی از کانون‌های فرهنگی ایران است و حفاظت از این میراث مکتوب باید فرهنگ سازی شود.

وی اظهار کرد: نگهداری از این اسناد و مدارک مکتوب در خانه‌ها و مساجد بسیار سخت بود و برخی از این اسناد به صورت کتیبه و لوحه‌های سنگی هستند و مرکز اسناد ملی، سرمایه گذاری مهمی در زمینه حفاظت از این اسناد انجام داده است.

این پژوهشگر و قزوین شناس اضافه کرد: برای حفاظت از این میراث، بخش دولتی به تنهایی نمی‌تواند عامل کند و مردم باید در این زمینه پیشقدم باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار