آذربایجان شرقی دومین استان موزه‌ای کشور

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: این استان به لحاظ تعدد برخورداری از موزه‌های دولتی و غیردولتی پس از تهران دومین استان کشور به شمار می‌رود.

حمزه زاده در مراسم گرامیداشت روز جهانی موزه  گفت: بر اساس آخرین آمار‌ها در کل کشور تعداد ۸۲۹ موزه وجود دارد که بخش مهمی از آنها در شهر تهران فعال است و آذربایجان شرقی با داشتن تعداد ۴۳ موزه در رده دوم کشوری قرار دارد.

وی اظهار کرد: از مجموعه موزه‌های فعال آذربایجان شرقی ۱۴ موزه تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، ۱۹ موزه در اختیار سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، پنج موزه تحت مدیریت بخش خصوصی و چهار موزه مشارکتی فعالیت دارند که در کنار آنها تعداد یازده موزه نیز توسط مجموعه داران با مجوز‌های رسمی اداره می‌شود.

حمزه زاده کل آثار و اشیای موجود در موزه‌های آذربایجان شرقی را ۳۰ هزار قطعه اعلام و اضافه کرد: این آثار بسیار گرانقدر و گران سنگ جزو آثار تمدنی و فرهنگی و میراثی ایران زمین و آذربایجان شرقی است که باید به بهترن نحو ممکن نگهداری و حراست شوند.

وی یکی از چالش‌های مهم صنعت موزه داری در آذربایجان شرقی را مربوط به فضای فیزیکی اندک آنها دانست و یادآور شد: متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدامات مفید و قابل ملاحظه به انجام نرسیده است و لازم است وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیران استانی و به ویژه شهرداری‌ها در این خصوص وارد عرصه شده و مشکلات را رفع نمایند.

حمزه زاده ادامه داد: اینکه اشیا و آثار بسیار نفیس و تاریخی که از ارزش مادی و معنونی بسیار بالایی برخوردارند در فضا‌های بسیار محدود و بدون امکانات فنی نگهداری می‌شوند به هیچ عنوان در شان تاریخ و تمدن آذربایجان و تبریز نیست.

وی با تاکید بر ایجاد امکانات مناسب و تامین فضا‌های فیزیکی برای موزه‌های استان و مجموعه داران گفت: جای بسیار تاسف دارد که مجموعه داران ما آثار و اشیای ذی قیمت خود را به صورت انباری نگه می‌دارند که تمامی آنها با مشکلات فنی از نظر علوم موزه داری نیز مواجه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی توجه به آموزش و پژوهش را یکی از اولویت‌های اصلی این مجموعه در حوزه موزه داری طی امسال بیان کرد و ادامه داد: در این راستا به شدت نیازمند همکاری و هماهنگی با دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و پژوهشی به خصوص پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در زمینه‌های تاریخی و باستان شناسی هستیم.

حمزه زاده صدور مجوز‌های لازم از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای ادامه کاوش‌های باستانی در منطقه تاریخی و میراثی لیلان در جنوب آذربایجان شرقی شد.

وی با بیان اینکه توسعه حوزه گردشگری آذربایجان شرقی با گسترش کاوش‌های باستانی و مرمت آثار تاریخی سرعت می‌گیرد گفت: باید توجه داشت که یافته‌های جدید تاریخی و باستانی یکی از عوامل بسیار مهم و موثر در ورود گردشگران داخلی و خارجی به استان است که باید در این رابطه فعالیت‌های بسیار وسیع و گسترده‌ای صورت بگیرد.

حمزه زاده اظهار کرد: تاکنون بیش از چهار هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در آذربایجان شرقی شناسایی شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۲۵ مورد به ثبت ملی رسیده و علاوه بر آنها تعداد هفت اثر و بنای تاریخی نیز در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.