افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به اتفاق الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان طرح مشترک سد قیزقلعه سی را افتتاح کردند.

 رئیس جمهور کشورمان برای افتتاح سد«قیز قلعه سی» (قلعه دختر) خداآفرین در آذربایجان شرقی وارد فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز شد.

بازدید رئیسی از پروژه ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس به‌عنوان بخشی از کریدور شرق-غرب

 سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز یکشنبه به منظور حضور در مراسم افتتاح مشترک سد قیز قلعه‌سی و طرح توسعه و تکمیل سد خداآفرین با رئیس جمهور آذربایجان به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است،‌ در بدو ورود از بخش‌هایی از پروژه در حال اجرای کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس از جمله پایانه کلاله بازدید کرد.

کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس به طول ۱۰۷ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۴۹ هزار میلیارد ریال احداث خواهد شد که برخی مراحل اجرای بخش جاده‌ای آن آغاز شده و بخش ریلی نیز در دست مطالعه قرار دارد.

این پروژه که در مسیر کریدور شرق به غرب قرار دارد از کلاله در شهرستان جلفا در شمال آذربایجان شرقی آغاز شده و با یک پل به کلاله در جمهوری آذربایجان متصل می‌شود.

سد قیزقلعه سی افتتاح شد

سید‌ابراهیم رئیسی و الهام علی‌اف روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان صبح امروز با حضور در محل احداث سد مشترک قیزقلعه سی در نقطه صفر مرزی و بر روی رودخانه ارس ضمن افتتاح رمسی این سد مشترک، از بخش‌های مختلف سد بازدید کردند و با توضیحات دست‌اندرکاران اجرای این پروژه از جزئیات احداث و مزایای بهره‌برداری از آن مطلع شدند.

رئیس‌جمهور در حاشیه مراسم افتتاح سد گفت: ایران آمادگی دارد خدمات فنی و مهندسی خود را به جمهوری آذربایجان ارسال کند.

او افزود: نهایی‌شدن کریدور ارس باید با اراده دو طرف دنبال شود. اجرای این پروژه در ٦ جبهه کاری با قوت در حال انجام است.

توافقنامه همکاری مشترک در زمینه ادامه ساخت و بهره برداری مشترک از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه سی حدود ۹ سال قبل امضا شد و در سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و امروز شاهد افزایش ذخیره سازی سد خداآفرین و اتمام سد قیز قلعه سی هستیم.به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال تزریق می شود و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم خواهد شد.

تامین آب شبکه خداآفرین، تامین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال و تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب برای ایران و جمهوری آذربایجان از جمله اهداف ساخت سد قیزقلعه‌سی به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
سد قیز قلعه کاش بداند خون چه جواهراتی به پایش ریخته شد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۴:۴۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
خداوند رئیس جمهوردآقای رئیسی راقرین رحمت خود قرار دهد رئیس جمهور خوبی بود با وجود کمی ها و کاستی ها اما تلاش خودش راکرد و فعال بود خداوند رحمتشان کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدا رحمتشون کنه??
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
دست دادن با این قاتلین حرام بود خدایا بدجور داغ دیدیم ...
Azerbaijan
ناشناس
۲۳:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
دست داد تا این جرسومه های منافق عاشق صهیونیست را کمی بشود کنترل کرد.