صرفه جویی ۱۸۳ میلیون متر مکعبی آب در استان اردبیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۱۸۳ میلیون متر مکعب آب در استان صرفه‌جویی می‌شود.

علی حیدری اناری گفت: اگر برنامه‌های سند سازگاری با کم آبی به طور کامل اجرایی شود تعادل بخشی آبخوان دشت اردبیل تا پایان طرح محقق و در دراز مدت هم بخشی از حجم آب‌های زیرزمینی استان احیا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه در فاز اول عملکرد برنامه سازگاری با کم آبی باید تا افق ۱۴۰۵ مصارف استان‌ها کاهش پیدا کند افزود: بر اساس سند سازگاری با کم آبی تحت عنوان "نقشه راه مدیریت آب استان" وظایف و تکالیف همه دستگاه‌های متولی حوزه آب مشخص شده و هوشمندسازی، اصلاح شبکه‌های انتقال آب و توزیع آب هم تدوین شده است.
به گفته او، بر اساس سند سازگاری با کم آبی تحت عنوان "نقشه راه مدیریت آب استان" وظایف و تکالیف همه دستگاه‌های متولی حوزه آب مشخص شده و هوشمندسازی، اصلاح شبکه‌های انتقال آب و توزیع آب هم تدوین شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: کاهش مصرف آب در فضای سبز، تغییر الگوی کشت فضای سبز، شناسایی و مقابله با چاه‌های غیرمجاز، کاهش سرانه مصرف، کاهش و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت آب از جمله برنامه‌های تدوین شده در این سند است.
حیدری با بیان اینکه تعادل بخشی آبخوان دشت اردبیل نیازمند اجرای سند سازگاری با کم آبی است افزود:با کاهش روزافزون حجم بارندگی‌ها، نمی‌توان به جبران کسری منابع آبی زیرزمینی از طریق بارش‌ها در آینده امید داشت، لذا باید همین شرایط را پذیرفت و برای سخت‌تر نشدن وضعیت کنونی، اقدامات لازم برای تعادل بخشی آبخوان دشت اردبیل را در دستور کار قرار داد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به تهدید فرونشست در دشت اردبیل گفت: هدف برنامه سازگاری با کم آبی کاهش حجم برداشت از منابع آب زیرزمینی است تا بتوان در افق ۱۰ ساله به یک منبع قابل برنامه‌ریزی دست یافت.
او با بیان اینکه کاهش حجم آبخوان‌ها موجب افزایش سطح املاح آب و در نهایت از بین رفتن خاک در استان خواهد شد افزود: برای جلوگیری از این معضلات باید از هر گونه اضافه برداشت و همچنین کشت محصولات پر آب بر در استان خودداری شود.
حیدری بیان کرد: در اثر اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی در حال حاضر آبخوان دشت اردبیل ۱۳ متر افت کرده و با ۸۰۰ میلیون متر مکعب کسری مواجه است و تداوم این روند دشت اردبیل را با خطر فرونشست یا همان زلزله خاموش مواجه کرده است.
او در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۴ هزار و ۱۵۲ حلقه چاه دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد، افزود: با هدف کنترل اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی و مدیریت مصرف آب، بیش از یک هزار و ۷۰۰ چاه دارای پروانه بهره‌برداری در سطح استان اردبیل به کنتور هوشمند و حجمی مجهز شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.