به مناسبت روز جهانی پزشک خانواده؛

پزشک خانواده طرحی نوین برای ارتقای سلامت خانواده‌های ایرانی

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت در حال حاضر ۵۷ میلیون ایرانی در ۱۸۲ شهر پزشک خانواده و مراقب سلامت دارند.

موضوع امسال روز جهانی پزشک خانواده مطابق با برنامه "سبز" WONCA (سیاره سالم، افراد سالم) است.

بر اساس گزارش‌ها ۷ هزار مراقب سلامت در طرح ملی سلامت خانواده مراقب سلامت هموطنان هستند که به گفته فرشیدی٬ معاون بهداشت وزارت بهداشت برای سال آینده به ۲ برابر این تعداد نیاز وجود دارد. در حال حاضر ۲۰ میلیون ایرانی در ۱۸۲ شهر پزشک خانواده و مراقب سلامت دارند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت نیز گفت:  بیمارانی که از طریق مسیر پزشک خانواده و نظام ارجاع درمان شوند، حدود ۹۵ درصد از هزینه‌هایشان توسط دولت پرداخت می‌شود. 

وی اضافه کرد: بیماران در صورت نیاز به پزشک خانواده ارجاع داده می شوند و بیماران بستری از طریق نظام ارجاع تا ۹۵ درصد هزینه هایشان تحت پوشش بیمه قرار گرفته و توسط دولت پرداخت می شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در طرح سلامت خانواده بهداشت و پیشگیری هدف اصلی است. الان تمام رشته های موجود در دنیا در دانشگاه های علوم پزشکی تدریس می شوند. 

حسین فرشیدی، با عنوان این مطلب که در حال حاضر ۱۹۵ شهر تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار دارند، گفت: تعداد جمعیت این شهرها که در مجموع به ۲۷ میلیون نفر می‌رسد، تحت پوشش برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع قرار دارد.

وی افزود: علاوه بر جمعیت ۲۷ میلیون نفری در شهرها، حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور نیز از خدمات سلامت خانواده استفاده می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: در واقع حدود ۵۷ میلیون نفر از شهروندان ایرانی از خدمات برنامه سلامت خانواده برخوردار هستند.

مهدی ناصحی٬ مدیرعامل بیمه سلامت کشور گفت:  پزشک خانواده با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت بهتر توانسته است وضعیت جسمانی بیمار را بررسی کند و از پرداخت هزینه‌های بی‌جهت توسط بیمار جلوگیری می‌کند. برنامه سلامت خانواده در ۵۹ شهر در حال انجام است و این طرح در روستاها انجام می شود.

 عباس علی پور، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت به وبدا گفت: اجرای برنامه «سلامت خانواده» با هدف ارائه خدمات پیشگیرانه سلامت برای جلوگیری از بروز بیماری و یا تشخیص بیماری در مراحل اولیه در افراد انجام می‌شود تا از تشدید بیماری در آنان جلوگیری شود.

وی افزود: این برنامه جزء تکالیف قانونی وزارت بهداشت بوده و از سال گذشته در کشور آغاز شده و امسال اجرای آن تسریع خواهد شد. ۲۷ میلیون نفر از شهروندان در مناطق شهری دارای یک تیم سلامت، مراقب سلامت و پزشک خانواده خواهند شد که این افراد تمام خدمات سلامتی را به آن ها ارائه خواهند داد.

وی با بیان این که ارزیابی عوامل خطر بیماری در افراد از اصول برنامه «سلامت خانواده» است، اظهار داشت: در این برنامه متناسب با گروه‌های سنی بسته‌های مراقبت سلامتی برای افراد تدارک دیده خواهد شد و اگر فردی نیاز به ارجاع داشته باشد در سطح یک به پزشک خانواده و در سطوح تخصصی بالاتر به متخصص مربوطه، ارجاع خواهد شد.

حسن واعظی٬ رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت هم گفت:  یکی از ساز و کار‌های اصلی اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، بهره گیری از نظام ارجاع الکترونیک است، که بر پایه نوبت دهی الکترونیک قرار دارد. در حال حاضر و با توسعه سامانه‌های نوبت دهی الکترونیک در اغلب کسب و کارها، بهره گیری از این سامانه‌ها نیز در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به منظور ارائه خدمات سریع و آسان به شهروندان غیر قابل اجتناب است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت افزود: ارائه خدمات به موقع، جلوگیری از اتلاف وقت بیماران در فرآیند‌های درمانی، استفاده مناسب از زمان پزشکان، بهره‌مندی عادلانه بیماران از خدمات تخصصی پزشکی، برنامه ریزی دقیق حضور پزشکان و بیماران در مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی از مواردی است که بهره گیری از «سامانه نوبت دهی الکترونیک جامع» را الزامی می‌سازد.

وی افزود: در حال حاضر مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با همکاری مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت هم راستا با اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، اقدامات موثری را به منظور توسعه نوبت دهی الکترونیک به انجام رسانده است که از جمله مهمترین این اقدامات تخصیص حداقل ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی سرپایی به بیماران ارجاعی از سطح یک می‌باشد که نوبت دهی آن‌ها از طریق سامانه‌های نوبت دهی الکترونیک و ارجاع الکترونیک صورت می‌پذیرد.

خبرنگار: حمید جنیدی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار