شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی ۱۶.۸ درصد است

پارسال خراسان جنوبی رتبه هفدهم اهدای عضو در کشور با شاخص ۱۶.۸ درصد نسبت به جمعیت را به خود اختصاص داد.

محمدنیا مدیر درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی بیرجند در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: مرگ مغزی با کما متفاوت است و در آن عملکرد مغز به صورت غیر قابل برگشتی از بین می‌رود.

او افزود: پارسال شاخص اهدای عضو نسبت به جمعیت در استان ۱۶.۸ درصد بود که رتبه هفدهم در کشور را به دست آوردیم و از میان ۳۲ مورد مرگ مغزی شناسایی شده توانستیم در ۱۴ مورد رضایت اهدای عضو را بگیریم.

 محمدنیا بیان کرد: از ابتدای سال سه مورد اهدای عضو داشتیم و ما در استان نقش فراهم آوری و شناسایی موارد را داریم و عمل‌های پیوند عضو در شهر مشهد یا یزد انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


مدیر درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی بیرجند ادامه داد: هرچه سن فرد اهداکننده کمتر باشد عمکلرد اعضای بدن بهتر است، اما پارسال مورد ۶۹ ساله مرگ‌ مغزی هم داشتیم که با تأییدیه از پزشکان متخصص در مشهد، اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهدا شد.

او عنوان کرد: در کشور ۱۸ هزار نفر در صف انتظار دریافت عضو هستند که در روز ۷ تا ۱۰ نفر اگر عضو به آن‌ها نرسد فوت‌ می‌کنند.

محمدنیا تصریح کرد: از نظر شرعی مراجع و رهبر نیز اهدای عضو را در صورت غیر قابل برگشت بودن حیات فرد اهداکننده لازم دانستند.

مدیر درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی بیرجند اظهار کرد: افراد برای دریافت کارت اهدای عضو می‌توانند کلمه اهدا، نام، نام خانوادگی و کد ملی خود را به شماره ۳۴۳۲ ارسال و یا به سایت اهداسنتر مراجعه کنند که کارت آن‌ها ظرف ۷ تا ۱۰ روز صادر می‌شود؛ البته صرف داشتن این کارت کافی نیست و لازم است که فرد در زمان حیات وصیت کتبی کرده باشد و یا اولیای دم وی در زمان مرگ مغزی رضایت خود را برای اهدای عضو اعلام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.