تولید ۳هزار واگن باری طی دوسال ونیم گذشته

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۵۰۰ میلیون دلار از استجازه رهبری برای تامین قطعات یدکی و ۵۰۰ میلیون دلار هم برای خرید و تعمیر لوکوموتیو‌های باری و مسافری اختصاص یافته است.

میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه راهبرد ما در سال ۱۴۰۳ در حوزه واگن باری مسافری و لوکوموتیو باری و احداث خط دوم و برقی سازی است گفت: لوکوموتیو باری و مسافری دنیای متفاوتی دارد و برای هرکدام بسته تسهیل را اتخاذ کرده ایم.

وی با بیان اینکه  در حوزه لوکوموتیو باری با همین شبکه موجود که شامل ۱۵ هزار کیلومتر ریل  تک خطی و  دو خطی  است ۳۰۰ لوکوموتیو  باری کسری داریم گفت: در حال حاضر  ۳۱ هزار واگن باری  داریم که از این تعداد ۳۳۰ لوکوموتیو باری فعال  است و  ۳۰۰ لوکوموتیو باری هم کسری وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  ۱۰ سال قبل تمرکز بر روی موضوعات  در حوزه  حمل ونقل ریلی بوده است گفت:  در طی ۱۰ سال گذشته معضل کمبود لوکوموتیو بیشتر شده و دولت سیزدهم یکی از جدی‌ترین  موضوعاتی که دنبال کرد  تامین لوکوموتیو بود و  با توجه به آنکه لوکوموتیو باری وجود  داشت، اما بخش زیادی از آنها  عمر بالای ۳۰ سال  دارند.

صالحی با بیان اینکه  تمهیدات جدی را در دستور کار خود قرار  داده ایم که یکی از آنها  تامین مالی بوده  که اصلی‌ترین مشکل هم در این بخش آن بوده است گفت: برای رفع این مشکل از محل استجازه نفت و با توجه به حمایت ویژه  رئیس جمهور و پیگیری وزاری راه وشهرسازی در حوزه ریلی به ثمر نشست و اولین مبلغ واریز شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۳ پارت‌های بعدی نفت هم در حال نقد شدن است به طوری که  ۵۰۰ میلیون  دلار از محل استجازه نفت  برای تامین قطعات یدکی قطار در نظر گرفته شده  است ۵۰۰ میلیون دلار دیگر  در قالب تهاتر نفت برای خرید لوکوموتیو نو هم در نظر گرفته شده است.

صالحی بیان کرد: برای تامین این ۳۰۰ لوکوموتیو باری که  کمبود ۱۰ ساله بوده و  با تلاش‌های صورت گرفته بخشی انجام شده و بخشی دیگری  هم در حال انجام شدن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی  توضیح داد: تامین مالی از محل استجازه نفت  چندین مصوبه نیاز داشته است و با توجه به آنکه  استجازه حضرت آقا یک کار  کاملا جدید بوده  و مصوبات مختلفی برای آن  گرفته شده است.

وی اظهار کرد: تامین امکانات و تجهیزات هم برای تامین لوکوموتیو  زمان بر بود و  در سال ۱۴۰۳ از تمامی ظرفیت‌ها برای جبران  این عقب ماندگی استفاده شده واز طریق آن تامین ۳۰۰ لوکوموتیو باری صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه  ۵۰۰ میلیون دلار برای تامین قطعات یدکی و ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید تولید لوکوموتیو باری مسافری  در نظر گرفته شده  تا  تعداد لوکوموتیو‌های آماده به کار را افزایش دهیم گفت: حدود ۳۲۰  لوکوموتیو سنگین باری در گردش داریم و ۳۰۰ لوکوموتیو دیگر هم نیاز داریم که در این بخش  از تمامی ظرفیت‌ها از جمله بخش خصوصی استفاده می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی  تصریح کرد: ۱۰۰ لوکوموتیو متوقف طولانی مدت داشته ایم  که براساس قانون برنامه هفتم و قانون بودجه سال ۱۴۰۳  در خرداد ماه این لوکوموتیو‌ها  را به مزایده گذاشته ایم و  عرضه  آنها به صورت تک تک خواهد بود.

وی بیان کرد: این ۵۰ لوکوموتیو حبس شده از طریق مزایده_عمومی و مشارکت بخش خصوصی  انجام می‌شود و واگذاری آنها  به صورت مردمی و  به افراد صاحب صلاحیت انجام می‌شود.

 صالحی با بیان اینکه  لوکوموتیو باری نرخ بازده داخلی خوبی دارد گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی  در حوزه لوکوموتیو کسب وکار خوبی دارند به طوری که بازدهی خوبی دارند و ظرف سه سال کامل سرمایه بازمی‌گردد.

وی اظهار کرد: یکی از بسته‌های ما برای رونق افزایش تعداد لوکوموتیو و استفاده از ظرفیت‌های مردمی سازی بوده و در این زمینه  انواع مشارکت‌ها را در این بخش خواهیم داشت.

صالحی گفت: ۵۰ لوکوموتیو متوقف طولانی مدت از طریق مزایده_عمومی عرضه می‌شود و بعد از آن ۲۰ لوکوموتیو هم از طریق مسیر  آر او تی انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی  تاکید کرد:  طبق تفاهم با فولادی‌ها صاحبان بار به سمت تامین لوکوموتیو  از طریق آنها خواهیم بود و برای سفارش گذاری تامین لوکوموتیو خواهیم بود و به طور قطع  اولویت ما تولید لوکوموتیو خواهد بود.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  در حوزه مسافری تامین ۱۵۰ لوکوموتیو زیمنس داشته ایم افزود: ۵۰ لوکوموتیو متوقف دائم بود و از ۱۰۰ تا ۱۸ لکوموتیو خراب بود و ۸۲ لوکوموتیو  مشغول به کار هستند و۱۷ لکوموتیو هم در محدوده ایمن هستند.  

وی افزود:  ۶۰ تا ۷۰ لوکوموتیو به مرحله  انباشت تعمیر رسیده بود، اما انجام نشده بود که متاسفانه با کمبود مواجه هستیم.

صالحی با بیان اینکه  حدود ۳۱ هزار واگن باری داریم که ۳هزار واگن باری نو در دولت سیزدهم تولید شده است گفت:  تمام سفارش گذاری از طریق مشارکت با بخش خصوصی و با حمایت از  تولید داخل با تسهیلاتی که قائل شده از جمله تسهیلات ارزان قیمت، تبصره ۱۸ و به شرکت‌های سرمایه گذاری و مالک واگن  اختصاص یافته است.

وی افزود:  وا‌گن‌های  باری ما  عمر بیش از ۵۰ سال دارد.

 صالحی به واگن‌های مسافری هم اشاره کرد و گفت: از هزار واگن مسافری  که در اختیار داریم بیش از نیمی از آنها بیش از ۳۰ سال عمر دارد و حتی تا ۴۸سال هم تعدادی از واگن‌ها رسیده است؛ و در گذشته  هیچ دستورالعملی برای افزایش عمر آنها وجود نداشت و دستور العملی برای آن نوشته شد.

وی افزود: حدود ۱۰۰ همت عقب ماندگی در  تعمیر خط داریم و  هر ۴۰سال باید بازسازی شود و به دلیل نبود منابع بازسازی نشده است.

صالحی افزود: در حوزه  واگن مسافری ریالی  بابت حق دسترسی  به راه آهن نمی‌دهند و واگن‌های باری  هم با عقب ماندگی و به صورت  نصفه  اقدام به پرداخت حق دسترسی می‌کنند.

وی با بیان اینکه  عمده امضای طلایی را حذف کرده ایم و مالک واگن مسافری بابت حق دسترسی  مبلغی پرداخت نمی‌کنند افزود: امروز به لحاظ تولید مشکلی از لحاظ  تامین تولید نداریم و اقدامی را فراهم کرده ایم که تولیدکنندگان  واگن باری امکان صادرات داشته باشند.  

برچسب ها: راه آهن ، حمل ونقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار