خالق ChatGPT قانون عجیبی برای حفظ اطلاعات محرمانه دارد

شرکت OpenAI برخلاف نام و شعارش، سیاست‌های کاملاً بسته و محافظه‌کارانه‌ای در پیش گرفته است.

طبق مقاله‌ی جنجالی وب‌سایت Vox، توافق‌نامه‌ی محرمانگی (NDA) سخت‌گیرانه‌ای که کارمندان OpenAI برای حفظ سهام خود مجبور به امضای آن هستند، هماهنگ نبودن نام و رویکرد شرکت را نشان می‌دهد.

کلسی پایپر، نویسنده‌ی واکس، می‌گوید: «حالا دلیل بسیار واضحی برای این موضوع وجود دارد. من توافق‌نامه‌ی بسیار محدودکننده‌ی خروج کارکنان را که شامل بند‌های عدم افشاء و بدگویی می‌شود، مشاهده کرده‌ام. این توافق‌نامه کارمندان سابق OpenAI را برای کل عمرشان از انتقاد از کارفرمای سابق منع می‌کند. حتی تأیید وجود توافق‌نامه‌ی مذکور، مصداق بارز نقض آن محسوب می‌شود.»

اگر کارمندی که قصد ترک OpenAI را دارد، از امضای سند خودداری یا آن را نقض کند، احتمالاً تمام سهام تخصیص‌یافته‌ی خود را که در طول دوره‌ی کاری‌اش به‌دست آورده است، از دست می‌دهد؛ سهامی که می‌تواند میلیون‌ها دلار ارزش داشته باشد.

دنیل کوکوتایلو، یکی از کارمندان سابق OpenAI که علناً اعلام کرد به‌دلیل از دست‌دادن اطمینان به رفتار مسئولانه‌ی OpenAI در زمان دست‌یابی به هوش جامع مصنوعی (AGI) از این شرکت خارج شده، تأیید کرد برای خروج بدون امضای توافق‌نامه، مجبور به صرف‌نظر از مبلغ هنگفتی شده است.

اینکه توافقنامه‌ی محرمانگی OpenAI تا چه حد زننده است، به دیدگاه شما نسبت به حقوق کارمندان و ماهیت صنعت بستگی دارد، اما مطمئناً با ادعا‌های مکرر OpenAI درباره‌ی توسعه‌ی مسئولانه و شفاف هوش مصنوعی در تضاد آشکار قرار دارد.

OpenAI در پاسخ به انتشار مقاله‌ی واکس، تکذیبی مبهم ارائه کرد که به‌نظر می‌رسد با گفته‌های کوکوتایلو در مورد صرف‌نظر از سهام هنگام خروج، تناقض دارد. این شرکت می‌گوید: «ما هرگز سهام تخصیص‌یافته‌ی هیچ کارمند فعلی یا سابقی را لغو نکرده‌ایم و در صورتی‌ که افراد هنگام خروج توافقنامه‌ی فسخ یا عدم بدگویی را امضاء نکنند نیز این کار را انجام نخواهیم داد.»

منبع: زومیت

برچسب ها: هوش مصنوعی ، محرمانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار