حمل غیرمجاز و قاچاق دام عامل بیماری تب کریمه کنگو

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک ویروس است که یکی از راه‌های ابتلای انسان به بیماری، گزش توسط کنه آلوده به ویروس است.

مسعود اصغریر شورای پیشگیری از بیماری تب کنگو گفت: عامل ویروسی بیماری با اشعه فرابنفش (مصنوعی/ نورخورشید) از بین می‌رود و خارج از میزبان دوام نمی‌آورد.

وی در خصوص علائم بیماری افزود: در بسیاری از دام‌های اهلی و وحشی از جمله گاو، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ به عنوان میزبان حساس (تکثیرکننده ویروس) هستند و در تماس بدون محافظت‌های بهداشتی با بافت و خون آلوده این دام‌ها احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد و پرندگان به جز شترمرغ میزبان حساس آن نیستند و می‌توانند کنه آلوده را از یک منطقه به منطقه‌ای دیگر انتقال دهند؛ در انسان نیز دارای علائمی مانند سردرد و سرگیجه، تب، درد عضلانی حساسیت به نور، خونریزی همراه بوده ولی در دام (بجز یک تب موقتی) علایم بالینی قابل مشاهده ندارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان مهم‌ترین راه‌های انتقال عامل بیماری به انسان را گزش توسط کنه آلوده، له کردن کنه آلوده با دست، تماس مستقیم با خون و بافت‌های آلوده دام، تماس مستقیم با خون و ترشحات انسان مبتلا به بیماری دانست.

وی افزود: یکی از عوامل موثر در انتقال کنه آلوده و انتشار بیماری «حمل غیر مجاز دام و پدیده قاچاق» است که نقش عامل انسانی در انتشار گسترده جغرافیایی بیماری در جوامع انسانی را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: سمپاشی دوره‌ای بدن و جایگاه نگهداری دام در شکستن چرخه انتشار عامل بیماری در دام‌ها و بدنبال آن کاهش یا حذف رخداد بیماری انسانی موثر است که در این راستا اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان از ابتدای سال تاکنون اقدام به سمپاشی ۴۴۹ هزار و ۳۰۸ متر مربع جایگاه و ۲۰۱ هزار و ۴۳ راس دام کرده است.

اصغری ادامه داد: اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶ هزار و ۳۴۱ مورد از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی بازدید کرده و همچنین به دلیل اهمیت موضوع آگاهی جامعه و نقش موثر این امر در پیشگیری از بیماری از ابتدای سال تاکنون قریب به یک‌هزار نفر مورد آموزش قرار گرفتند.

وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه این بیماری افزود: در گوشت حاصل از کشتار غیر مجاز دام بدلیل عدم استراحت کامل دام پیش کشتار، خونگیری کامل و رعایت دوره پیش سرد احتمال وجود ویروس عامل بیماری و ابتلای انسان بسیار زیاد است؛ اما در کشتار بهداشتی بدلیل خونگیری کامل لاشه پس از کشتار دام، تکمیل شدن مرحله جمود نعشی (دوره پیش سرد درکشتارگاه) بطور موثری باعث کاهش PH (اسیدی شدن) گوشت و از بین بردن ویروس می‌شود.

برچسب ها: دامپزشکی ، قاچاق دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار