کارکرد‌های امامزادگان با حضور و نقش‌آفرینی مردم محقق می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: کارکردهای امامزادگان با حضور و نقش آفرینی مردم محقق می‌شود.

حجت الاسلام مهدی ستوده به مناسبت دهه کرامت، استفاده از ظرفیت مردمی برای زنده نگهداشتن یاد اهل بیت را بسیار حائز اهمیت ارزیابی کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر مسائل اصلی کشور را در سه محور جوانان ، اشتغال و معیشت مردم و خصوصا اقشار کم‌درآمد و تولید داخل عنوان کردند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل افزود: امسال مقام معظم رهبری موضوع ظریف مشارکت مردمی هم در کنار جهش تولید مطرح کردند که نشانگر نوع نگاه ایشان به موضوع حضور مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف است.
به گفته او، امامزادگان کارکردهای متنوع فرهنگی، مذهبی، مناسکی، اجتماعی، قرآنی، اقتصادی و در کنار آن نگاه حکمرانی اسلامی و سیاست اسلامی را بر عهده دارند و این کارکردها با حضور مردم محقق می‌شود.
حجت الاسلام ستوده افزود: ملموس‌ترین نقش مردم در امامزادگان به شکل حضور در هیات امنا، خدام و خادمین ویژه‌ای است که خودشان به صورت کاملا اختیاری و افتخاری در این بقاع حضور دارند، دیده می‌شود.
او ادامه داد: بر این اساس اگر در امامزادگان، هیات امنا مدیریت مناسب داشته باشد، وقتی تفویض کار از امامزادگان به مردم اتفاق بیفتد به صورت معنوی تمام کارکردها محقق می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل یکی از رویکردهای اداره کل اوقاف را ورود به عرصه تولید عنوان کرد و گفت: طی سال‌های اخیر در سطح استان امامزادگان به سمت کمک به تولید و اشتغال در مناطق مختلف رفته‌اند ، برای مثال فضای موجود در امامزاده قاضیلر خلخال برای تولید لباس در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار گرفته و در این مجموعه برای ۶۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و برای ۷۰ نفر اشتغالزایی غیرمستقیم ایجاد شده است.
حجت الاسلام ستوده افزود: از سوی دیگر با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و فضای امامزادگان برای تولید برق استفاده می‌شود ، در این راستا در بقعه سیداحمد معراجی در مرز آذربایجان شرقی و زنجان (در جنوب استان اردبیل) با نصب پنل‌های خورشیدی برای تولید ۲۵ کیلووات برق ظرفیت‌سازی شده که می‌تواند در صورت قطعی برق نیاز ۱۵۰ خانوار را به انرژی برق تامین کند ، علاوه بر این در بقعه محمد اسماعیل هم با تولید ۳۰ کیلووات به این حوزه ورود شده است.
او همچنین از ورود اداره کل اوقاف و امور خیریه به حوزه دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در این زمینه هم در امامزاده سیدصالح با پارک علم و فناوری همکاری می‌کنیم.
حجت الاسلام ستوده در ادامه افزود: علاوه بر این در زمینه فرشبافی هم پیشنهاد شده است از ظرفیت فضای امامزاده‌ها استفاده کنیم تا از وقف ماندگار برای اشتغالزایی در استان هزینه شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.